مواد لازم

دیزی بدون گوشت

۶
مواد اصلی
لوبیا سفید
۱ پیمانه
نخود
۱ پیمانه
لوبیا چیتی
۱ پیمانه
سویا خورشتی بزرگ
۵ تکه
سیب زمینی متوسط
۴ عدد
پیاز خردشده
۲ عدد
هویج خردشده
۱ عدد
به
۱/۲ عدد
گندم بدون پوست
۳ قاشق سوپ خوری
لیمو عمانی
۴ عدد
رب گوجه ‌فرنگی
۲-۳ قاشق سوپ خوری
زردچوبه
۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل و ادویه
به مقدار لازم
روغن مایع (یا روغن زیتون یا کنجد)
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

دیزی بدون گوشت

طرز تهیه

دیزی بدون گوشت

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۱۶۰
دقیقه
۱
ابتدا حبوبات را تمیز کرده و بشویید، سپس آن‌ها را حدود ۲۴ ساعت خیس کرده و در این زمان چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سویای خورشی را بشویید و در مقدار کمی آب گرم همراه با مقداری زردچوبه و ادویه دلخواه به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید، سپس آن‌ها را داخل سبدی بریزید تا خشک شوند. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس سویاها را داخل آن تفت دهید. مقداری ادویه دلخواه هم به آن‌ها بزنید تا مزه‌دار شوند.
۲
در یک قابلمه بزرگ حبوبات، سویا، گندم، هویج، پیاز و مقداری زردچوبه بریزید. به میزان لازم آب هم اضافه کرده و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا مواد بپزند. سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید. به را هم بعد از شست‌وشو پوست بگیرید و خرد کنید. حالا تکه‌های سیب‌زمینی و به را اضافه کرده و صبر کنید تا همه مواد با هم بپزند.
۳
لیموعمانی‌ها را حدود ۳۰ دقیقه داخل آب گرم خیس کرده و چند سوراخ روی آن‌ها ایجاد کنید، سپس به دیزی اضافه کنید. در اواخر پخت دیزی، رب گوجه‌فرنگی را داخل کمی روغن تفت دهید، سپس همراه با مقدار لازم نمک و فلفل به دیزی اضافه کنید. صبر کنید تا دیزی جا بیفتد.
۴
بعد از پخت كامل ديزي، آب آن را كه به‌اندازه كافي غليظ شده، از بقيه مواد جدا كنید. حبوبات را همراه با بقيه مواد خوب بكوبيد، سپس به همراه نان سنگك، سبزی‌خوردن وترشي ليته سرو كنيد.
نظرات دستور پخت

دیزی بدون گوشت