مواد لازم

ته چین بادمجان و زرشک

۴
مواد اصلی
برنج
۴ پیمانه
بادمجان متوسط
۳ عدد
پیاز داغ
۳ قاشق سوپ خوری
قارچ درشت
۳ عدد
پیاز متوسط
۱ عدد
لیمو ترش
۱ عدد
زرشک
۳/۴ پیمانه
ماست چکیده
۱ پیمانه
پودر آگار آگار
۱ قاشق مربا خوری
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
پودر هل
۱/۲ قاشق چای خوری
گلاب
۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم
شکر
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

ته چین بادمجان و زرشک

طرز تهیه

ته چین بادمجان و زرشک

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
برنج را بشویید و حدود ۲ ساعت در مقداری آب و کمی نمک خیس کنید. بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید، سپس به‌صورت حلقه‌ای خرد کنید. کمی نمک روی آن‌ها بریزید و حدود ۲ ساعت صبر کنید، سپس بادمجان‌ها را بشویید، خشک کنید و داخل مقداری روغن سرخ کنید. موقع سرخ کردن، روی تکه‌های بادمجان مقداری نمک و فلفل هم بریزید.
۲
قارچ‌ها را بشوید و آن‌ها را به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و داخل یک تابه همراه با مقداری روغن تفت دهید. وقتی آبِ قارچ‌ها کشیده شد، آبلیمو و مقداری نمک و فلفل اضافه کرده و به‌آرامی هم بزنید، سپس تابه را از روی حرارت بردارید.
۳
پودر آگارآگار را روي ٣ قاشق آب بریزید و چند دقيقه كنار بگذاريد. ماست چكيده را در ظرفی بریزید و آن را کمی هم بزنید تا صاف و یکدست شود، سپس نمك، آگارآگار، زعفران، هل و گلاب را اضافه کرده و هم بزنید. اگر مایه ته چین غليظ بود، مقداری آب به آن اضافه كنيد.
۴
زرشك را بشویید و در آبکش بریزید تا خشک شود، سپس در مقداری روغن همراه با كمي شكر تفت دهيد. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و آن را روي حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، سپس برنج خیس‌خورده را اضافه بریزید. صبر کنید برنج همراه با آب بجوشد و کمی نرم شود، سپس آن را در آبكش بریزید.
۵
قابلمه يا قالب تفلون مناسبي را با کمی روغن چرب کنید. مقداري از برنج را به مايه ته‌چین اضافه كرده ، خوب مخلوط كنید، سپس داخل قابلمه بریزید. بعد بادمجان‌هاي سرخ‌شده را روي آن بچينيد. پيازداغ را روی بادمجان‌ها پخش كنيد. حالا چند کفگیر برنج ساده روی مواد بریزید و سطح آن را صاف کنید، سپس قارچ‌ها را روي برنج بچینید.
۶
مقداری زرشک هم روی آن‌ها بریزید (مقداري از زرشک را براي تزئين نگه داريد). در انتها یک لايه برنج ساده روي مواد بریزید و با پشت كفگير آن را فشار دهید. ظرف را روي حرارت قرار دهید تا برنج دم بکشد و ته‌چین شما آماده شود.
۷
بعد از آماده شدن ته‌چین، آن را در ظرف مناسبي برگردانيد، با زرشك تزئين و سرو کنید.
نظرات دستور پخت

ته چین بادمجان و زرشک