مواد لازم

ته چین شیرازی

۶
مواد اصلی
برنج
۴ پیمانه
بادمجان
۴ عدد
سینه مرغ
۴۰۰ گرم
زعفران دم کرده
۱/۴ پیمانه
تخم مرغ
۴ عدد
ماست چکیده
۲ پیمانه
کره ذوب شده
۱/۲ پیمانه
نمک و فلفل
به مقدار لازم
دارچین
به مقدار لازم
زرشک
به مقدار لازم
روغن مایع
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

ته چین شیرازی

طرز تهیه

ته چین شیرازی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
برنج را به مدت نصف روز با نمک فراوان خیس کنید. بادمجان ها را پوست گرفته، حلقه حلقه کنید و در آب نمک بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود. یک ساعت بعد، آنها را بیرون آورده، بشویید و جایی بگذارید تا آب اضافی آنها کشیده شود.
۲
حالا بادمجان ها را سرخ کرده و روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.
۳
سینه مرغ خرد شده را با نمک، فلفل و نیمی از زعفران مزه‌دار کرده و در روغن تفت دهید سپس در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مغزپخت شود.
۴
حالا در یک قابلمه دیگر، آب را به جوش آورید و برنج خیس شده را در آن بریزید تا بجوشد و قد بکشد. سپس برنج را آبکش کرده و روی آن آب گرم بگیرید تا نمک اضافی برنج خارج شود.
۵
تخم‌مرغ‌ها را شکسته، زرده آنها را جدا کنید و با قاشق یا همزن دستی به خوبی بزنید. سپس ماست چکیده، نمک و زعفران و نیمی از کره مذاب را که سرد شده، اضافه کنید.
۶
برنج آبکش شده را با این مایه مخلوط کنید و ته یک تابه دیواره دار را کره و زعفران و روغن ریخته و بگذارید داغ شود.
۷
حالا نیمی از برنج را در تابه بریزید. به این دلیل از تابه استفاده می کنیم که ته چین ارتفاع کمی داشته باشد. روی برنج را با مرغ و بادمجان بپوشانید و کمی دارچین روی آنها بپاشید. سپس بقیه برنج را روی آن ریخته و با دست کمی فشار دهید تا منسجم شود. سپس تابه را روی حرارت قرار دهید.
۸
زمانی که بخار برنج بلند شد، کمی کره روی ته چین بریزید و اجازه دهید ته چین با حرارت ملایم دم بکشد. سپس در یک ظرف دیگر زرشکی را که از قبل خیس کرده اید، تفت دهید و هنگام تفت دادن به آن کره و شکر اضافه کنید. ته چین را بعد از دم کشیدن در ظرف برگردانید و با این زرشک تزئین کنید.
سایر نکات

ته چین شیرازی

در صورتی که مایل باشید ته چین را در فر بپزید، باید آن را در ظرفی مناسب ریخته و در فری که از قبل با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید به مدت یک ساعت حرارت دهید. در این صورت باید در طول مدت پخت فویل آلومینیومی روی ظرف کشیده باشید و در پایان پخت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه فویل را برداشته و با گریل، به روی آن حرارت دهید تا دو طرف ته چین برشته و طلایی شود.
نظرات دستور پخت

ته چین شیرازی