طرز تهیه گردو پلو

۴ بهمن ۰۲
۱.۳k
گردو پلو غذای اصیل استان چهارمحال و بختیاری است و در این استان به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محبوب محسوب می‌شود. همچنین در استان‌های همدان، لرستان، کردستان و کرمانشاه نیز گردو پلو به عنوان یک غذای محلی شناخته می‌شود.در طرز تهیه گردو پلو، ابتدا برنج را به همراه کمی نمک خیس می‌کنند. سپس گوشت را به همراه پیاز و ادویه‌جات تفت می‌دهند. در ادامه گردو را با رب انار و کشمش مخلوط می‌کنند و به گوشت اضافه می‌کنند. در نهایت برنج را به همراه مواد مخلوط می‌کنند و در قابلمه می‌گذارند تا دم بکشد.گردو پلو را می‌توان به صورت ساده یا با ته دیگ سیب زمینی یا نان لواش تهیه کرد. همچنین می‌توان از انواع گوشت‌ها مانند گوشت چرخ‌کرده، گوشت مرغ یا گوشت تکه‌ای در تهیه این غذا استفاده کرد.

مواد لازم:

برنج 2.5 پیمانه
سینه مرغ 1 عدد
پیاز 2 عدد
گردو 1 پیمانه
کشمش 1/2 پیمانه
زرشک 1/2 پیمانه
نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین (به مقدار لازم)
زیره (اختیاری)
زعفران دم کرده


نکات طلایی:

این غذا را می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده یا تکه‌ای نیز درست کنید.در صورت تمایل، می‌توانید بدون گوشت نیز این پلو را تهیه کنید.


طرز تهیه:

پیاز را خرد کرده و تفت دهید تا سبک شود. نمک و زردچوبه را اضافه کرده و تفت دهید تا پیاز کاراملی شود.سینه مرغ را خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس دارچین، فلفل و زعفران دم کرده را اضافه کرده و مخلوط کنید.گردو، کشمش و زرشک را اضافه کرده و مخلوط کنید.برنج را کمی دون آبکش کنید.در قابلمه‌ای مناسب، ته دیگ مورد نظر خود را قرار دهید.
سپس یک لایه برنج و یک لایه مواد میانی را بریزید. دارچین و زعفران را اضافه کنید. به همین ترتیب لایه‌ها را تکرار کنید.در آخر کمی زعفران روی برنج بریزید و 40 دقیقه با حرارت ملایم دم بگذارید.

نوش جان!
...