۲۰ نوع سوپ نمره ۲۰ برای کدبانوهای آرتیست - بخش دوم
۲۰ نوع سوپ نمره ۲۰ برای کدبانوهای آرتیست - بخش دوم

سوپ (به انگلیسی: Soup)، مایعی خوراکی و گرم می‌باشد، که از مواد غذایی مختلف نظیر آب، سبزیجات، گوشت، گوشت چرخ‌کرده، روغن، ادویه، نمک خوراکی و دیگر افزودنی‌ها تهیه می‌شود. علاوه بر این، سوپ به صورت خورشی پیش‌غذا برای بازشدن اشتهای افراد سرو می‌شود. به طور کلی سوپ‌ها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:سوپ‌های رقیق، سوپ‌های غلیظ

۱۱) سوپ عدسی

2 پیمانه عدس را با کمی روغن زیتون، 1عدد پیاز نگینی و مقدار مناسبی آب بپزید. 1 عدد هویج و 1 عدد سیب‌زمینی متوسط را ریز نگینی خرد کنید و به عدس بیفزایید. 1 عدد قرص عصاره مرغ را در 1 ‌پیمانه آب‌جوش حل کنید و داخل مواد بریزید. وقتی همه مواد پختند، با اضافه کردن نمک و فلفل قرمز سوپ را مزه‌دار کنید. برای سرو هم 2 قاشق گشنیز خرد شده روی سوپ بریزید. این سوپ با نان برشته یا بیسکویت نمکی همراه خوبی است.

۱۲) سوپ کلم و تره فرنگی در نان

1 عدد کلم‌برگ سفید کوچک را خلالی خرد کنید. 1 هویج متوسط را هم درشت رنده کنید. یک عدد تره‌فرنگی را حلقه‌ای ببرید. همه مواد را با 1 قاشق کره در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت تفت دهید تا سبک شوند. 2 پیمانه آب مرغ به مواد افزوده و در قابلمه را ببندید تا سبزیجات بپزند. در آخر با اضافه کردن 4 قاشق خامه، کمی نمک و فلفل سوپ را مزه‌دار کنید. برای سرو به تعداد نفرات نان جو گرد (مخصوص سوپ) بگیرید و قسمتی از آن را مثل در جدا کنید. پس از خالی کردن مقداری از خمیر داخل شکم نان، ‌داخل آن را با سوپ پر کنید و با چند برگ جعفری تزئین کنید.

۱۳) سوپ قارچ

در یک قابلمه مناسب 2 قاشق سوپخوری کره بریزید. 4/1 پیمانه پیاز خرد شده روی حرارت تفت دهید. بعد 2 قاشق آرد به مواد بیفزایید و باز هم بزنید. 3 پیمانه قارچ ورقه‌ای خرد شده هم اضافه کنید و هم بزنید تا کم‌آب شوند. سپس 1 پیمانه شیر به مواد داخل قابلمه بیفزایید و در ظرف را ببندید. 1 قرص عصاره گوشت یا مرغ را در 4/1 پیمانه حل کنید و آن را هم به سوپ اضافه کنید. در مراحل آخر 170 گرم پنیر خامه‌ای را حبه‌ای خرد کنید و به سوپ بیفزایید. وقتی پنیر در اثر حرارت آب شد، سوپ‌ آماده سرو است. برای تزیین می‌توانید کمی جعفری خرد شده و قارچ سرخ شده روی آن بریزید.

۱۴) سوپ پیاز فرانسوی

800 گرم پیاز را پوست بگیرید و خلالی نازک خرد کنید. پیاز را به همراه 50 گرم کره در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید. نمک و فلفل را هم به میزان دلخواه اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و هر از گاهی آنها را هم بزنید تا نسوزند. تا پیازها بی‌آب می شوند، ‌8-4 برش نان باگت فرانسوی را در فر گرم به مدت چند دقیقه‌ای بگذارید تا برشته و نیمه خشک شوند. به پیازها 1 قاشق چایخوری سرخالی شکر اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاراملی شوند. حالا 4 پیمانه آب‌مرغ به سوپ اضافه کنید و مدتی بگذارید تا بجوشد و جا بیفتد. برای سرو به سبک رستورانی، سوپ را در 4 ظرف بریزید و روی هر کدام یکی دو برش نان برشته بگذارید و با کمی فشار دادن آنها را در سوپ فرو کنید. بعد روی آنها را مقداری پنیر پیتزا ( یا گرویه سوییسی) بریزید و مدتی در فر بگذارید تا پنیرها آب شوند. سوپ برای سرو آماده است.

۱۵) سوپ سبزیجات

2 قاشق سوپخوری روغن زیتون را در قابلمه‌ای مناسب بریزید. 2 عدد هویج و 2 ساقه کرفس را در این قابلمه خرد کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و مواد را هم بزنید. سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. تره فرنگی را هم خرد کنید و هردو را به مواد سوپ بیفزایید و هم بزنید. 2 حبه سیر کوچک را در قابلمه رنده کنید. 1 عدد قرص عصاره سبزیجات را در 2 پیمانه آب جوش حل کنید و داخل قابلمه بریزید. در آخر یک‌ونیم پیمانه نخودسبز یخ زده ، 1 پیمانه اسفناج تازه و نصف بروکلی گل کلم هم به مواد اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند. برای سرو نمک و فلفل سوپ را اندازه کنید و با 1 قاشق گشنیز خردشده آن را تزیین کنید.

۱۶) سوپ سیب زمینی

4 عدد سیب‌زمینی درشت را مکعبی خرد کنید. 1 عدد پیاز درشت را هم پوست گرفته و نگینی خرد کنید. این دو را به همراه 4/1 پیمانه قارچ خرد شده در قابلمه‌ای بریزید و روی آنها را با مقدار کمی آب بپوشانید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا مواد بپزند. 1 لیتر شیر، 2 قاشق کره و مقداری نمک و فلفل به سوپ اضافه کنید. بهتر است سوپ آماده را به‌صورت پوره درآورید. برای سرو 1 قاشق چایخوری ریحان خردشده را با 1 قاشق سوپخوری جعفری خرد شده مخلوط و به سوپ بیفزایید.

۱۷) سوپ تره فرنگی، گل کلم و بروکلی

1 عدد تره‌فرنگی را حلقه‌حلقه ببرید و با 40 گرم کره تفت دهید. 2 عدد سیب‌زمینی کوچک را نگینی خرد و به مواد اضافه کنید. یک‌ونیم قرص عصاره را با 3 پیمانه آب‌جوش حل کنید و به قابلمه اضافه کنید. در ظرف را ببندید تا سبزیجات بپزند. سپس 200 گرم گل‌کلم و 200 گرم کلم‌بروکلی را هم به همراه نمک و فلفل به آن بیفزایید. سوپ را با گوشتکوب برقی یا مخلوط‌کن به‌صورت پوره‌ای سبز رنگ درآورید. روی سوپ را برای سرو با کمی خامه زده شده و فلفل سیاه تزیین کنی

۱۸) سوپ ایتالیایی با کوفته قلقلی

در یک قابلمه مناسب این مواد را بریزید: 3 عدد گوجه‌فرنگی خرد شده،1 پیمانه آب گوشت، 2 حبه سیر له شده، 1 عدد پیاز ریز خرد شده، 1 عدد هویج ورقه شده، 1 ساقه کرفس حلقوی بریده شده، 2/1 پیمانه لوبیا سبز 2 سانتی خرد شده، 4/1 پیمانه فلفل‌دلمه‌ای خردشده، نوک قاشق چایخوری شکر و همین مقدار فلفل سیاه. کمی هم آب بیفزایید و در ظرف را ببندید. تا مواد می‌پزند، 200 گرم گوشت چرخ کرده را با 1 عد پیاز رنده شده آب‌گرفته و کمی نمک و فلفل ورزدهید و به صورت کوفته قلقلی درآورید. کوفته‌ها را در تابه‌ای با کمی روغن زیتون بودار تفت دهید تا نیم‌پز و سرخ شوند. کوفته‌ها را هم با مقدار مناسبی نمک به سوپ بیفزایید. در آخر 1 پیمانه پاستای فرمی به سوپ افزوده و پس از پخت کامل مواد سوپ را سرو کنید.

۱۹) سوپ مرغ و برنج

1 عدد سینه مرغ را با 5 ساقه پیازچه و مقدار مناسبی آب بپزید. بعد از پخت کامل مخلوط را با گوشتکوب برقی به صورت پوره درآورید. حالا 1 پیمانه نخودسبز و 1 عدد هویج نگینی ریز خرد شده را هم به سوپ بیفزایید.نصف پیمانه برنج، 1 پیمانه آب‌مرغ وچند عدد قارچ دکمه‌ای ریز را هم به سوپ اضافه کنید. وقتی همه مواد به خوبی پختند و برنج‌ها تقریبا له شدند، کمی فلفل سیاه و 4/1 پیمانه آب‌لیموی تازه هم افزوده و سوپ را سرو کنید. برای تزئین می‌توانید کمی پودر پنیر پارمسان روی سوپ بپاشید.

۲۰) سوپ خرفه

ابتدا 300 گرم خرفه را پاك کنید، به این ترتیب که ساقه‌هاي كلفت را جدا كنيد و برگ‌ها را خوب بشوييد.بعد از بي‌آب شدن سبزي‌ها آنها را ريز كنيد و در قابلمه‌اي با50 گرم كره تفت دهيد. بهتر است حرارت كم باشد تا كره نسوزد.حالایک و یک دوم پیمانه آب مرغ و نمك و فلفل را اضافه كنيد. حرارت را زياد و بعد متوسط كنيد. صبر كنيد تا غذا به مدت 15 دقيقه بجوشد.1قاشق سوپ خوری آرد سفيد و2 قاشق سوپ خوری آرد ذرت را درنصف پیمانه شير حل كرده و به قابلمه سوپ اضافه كنيد. در اینجا حرارت را كم كنيد و دائم هم بزنيد تا مواد بجوشد و كمي غليظ شود.وقتي سوپ خوب جا افتاد، آن را در ظرف مورد نظر بريزيد و با مقداری پیازچه و مغز گردو تزئين كرده و سرو كنيد.