خواص مصرف خرما برای سلامتی بدن انسان
خواص مصرف خرما برای سلامتی بدن انسان

خرما در دسته میوه ها قرار می گیرد،در از خرما به عنوان یک میوه انرژی زا نام برده می شود.انواع مختلف خرما، یک ماده غذایی بسیار مفید برای اندام‌های بدن و به ویژه برای قلب است.

1) کاهش فشارخون و جلوگیری از سکته قلبی

خرما یک ماده غذایی کاهش دهنده فشار خون است.افرادی که دارای فشارخون بالایی دارند توصیه می شود که در هفته ۲۲۰ گرم خرما مصرف کنند تا فشار خون آنها کاهش یابد.خرما یک منبع خوب برای پتاسیم است که ماده‌ای مهم در سلامتی قلب می‌باشد. مصرف روزانه ۱۰۰ گرم خرما ۲۰ درصد پتاسیم مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

2) درمان سنگ مثانه و افزایش باروری مردان

اگر مشکل سنگ مثانه دارید خرما را با شنبلیله بخورید. برای تقویت قوای جنسی خرما را در شیر تازه خیس کنید با کمی دارچین صبح به عنوان صبحانه بخورید و بعد از آن کمی شیر میل کنید.خرما میوه گرمی است و با این ترکیب خیلی مناسب برای افراد گرم مزاج نیست. اگر می خواهید سنگ مثانه تان خرد شود از دم کرده خرما استفاده کنید.

3) تنظیم کلسترول LDL

فیبر موجود در خرما به کاهش کلسترولLDL بدن کمک می کند.سخت شدن رگ‌ها در اثر بالا بودن کلسترول بد در بدن بوجود می‌آید.

4) افزایش حافظه ،انرژی بدن و مغز

فسفر در خرما باعث سر زنده نگاه داشتن سلول های عصبی می شود.منبع غنی برای تأمین آهن است. خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تأثیر می گذارد. قند به نوعی خوراک مغز است و وقتی این خوراک فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می دهد. و به همین دلیل خرما را به رژیم غذایی کودکان و سالخوردگان اضافه می‌کنند تا در مورد این گروه اخیر از خطر ابتلا به الزایمر جلوگیری شود.

5) درمان یبوست

خرما، طبیعتی ملین دارد، به این معنا که برای رفع یبوست و درمان آن کاربرد دارد.برای این کار، خرما را شب قبل در آب ولرم خیس کنید و صبح روز بعد آبی که خرما در آن خیس خورده را میل کنید و برای یبوست های مزمن این کار را چندین مرتبه تکرار کنید، قطعاً یبوست درمان خواهد شد. خرما دارای نیکوتین فراوان است و بدین ترتیب می تواند در درمان اختلالات روده ای مفید باشد.

6) جلوگیری از کم خونی

از دیگر مواد مفیدی که در خرما وجود دارد مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک است.این مواد برای خون رسانی به بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند. فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، البته که مقدار آهن خرما خیلی زیاد نیست، ولی نیاز بدن را رفع می کند.برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و خواص مواد غذاییویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد. ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

7) از بین بردن تورم پلک چشم

از دیگر معجزات این میوه از بین بردن تورم پلک های چشم است. برای این منظور می توان پمادی از هسته خرما درست کرد و آن را روی چشم گذاشت این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است.

8) تسهیل زایمان

زنان بارداری که برای ۴ هفته روزانه ۶ خرما می‌خورند درد کمتر و زایمان راحت‌تری نسبت به زنانی که خرما نخورده‌اند دارند.

9) درمان و جلوگیری از زخم معده

خرما اسید اضافی معده را خنثی میکند برای سالمندان و کودکان بسیار سود مند است.

10) جلوگیری از سرطان

خرما از نظر منیزیوم غنی است و این ماده باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. منیزیوم التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. التهاب دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و از جمله انواع سرطان است.خوردن خرما از امکان ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش می‌دهد.