خواص هندوانه شب یلدا رو بشناسید
خواص هندوانه شب یلدا رو بشناسید

میزان بالای فیبر موجود در هندوانه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد.

در ۱۰۰ گرم هندوانه مواد زیر موجود است:

آب ۹۲ گرم
مواد چربی ۰/۲ گرم
کلسیم ۰/۷ میلی‌گرم
آهن ۰/۵ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۰۰ میلی‌گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۰۳ میلی‌گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۲ میلی‌گرم

تمام خواص هندوانه که شاید نمی‌دانستید

میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد. هندوانه همچنین حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن و بتاکاروتن است. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌شود. هندوانه نقش بسیار موثری در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند و صدمات ناشی از استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها را کاهش می‌دهد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است.
هندوانه میوه‌ای است که مزاج سرد و تر دارد و رنگ آن در ویتامینش تأثیری ندارد؛ به همین دلیل مهم این است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد.
متخصصان معتقدند که ماده‌ای به نام سیترولین که در هندوانه به فراوانی یافت می‌شود، مسئول کاهش کلسترول، فشار خون، وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک سرخرگی است. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌شود.
۹۱.۵ درصد از میوه هندوانه را آب تشکیل داده و با مصرف آن می‌توان میزان آب از دست رفته بدن را که موجب سردرد، احساس خستگی و پایین آمدن تمرکز می‌شود، جبران کرد.
هسته را همراه هندوانه در مخلوط کن ریخته تا هسته‌ها در آب هندوانه خرد شوند. شخصی که آب هندوانه را با هسته خردشده میل کند و هسته را خوب بجود، کمک زیادی به پاک کردن روده می‌کند. برای افرادی که یبوست دارند، خوردن آب هندوانه به این ترتیب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسیار مفید است چون درمان یبوست با مصرف فیبر و مایعات با هم امکان‌پذیر است که هر دو در هندوانه موجود است.

چه کسانی هندوانه نخورند:

بهترین زمان خوردن هندوانه را بین دو وعده غذایی است و مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی مضر است. خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند، مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می‌شود. بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.
مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند، ممنوع است.
خوردن هندوانه برای معده و نیروی جنسی اشخاصی که مزاج سرد دارند، زیان‌آور است.