عکس #بامیه_خانگی
bahar
۲۶
۵۳۰

#بامیه_خانگی

۲۹ اردیبهشت ۹۷

#بامیه : دستور از حمید هنجار
آرد : 200 گرم
آب : 300 گرم 
تخم مرغ : 3 عدد یا 200 گرم ( بسته به کوچکی بزرگی تخم مرغ ممکنه تا 4 عدد تخم مرغ هم مصرف بشه )
روغن جامد یا کره : 1 قاشق سوپخوری 
شربت زعفرانی یا عسل : 1 قاشق چایخوری 

ابتدا آب را داخل  ریخته و روغن جامد یا کره ( نهایتا این دو رو  از روغن نرم قنادی میتونید استفاده کنید ) +شربت زعفرانی یا عسل به آب اضافه کرده و روی شعله گاز قرار داده تا بجوش بیاید .
توجه داشته باشید وقتی آب جوش آمد سریعا باید آرد اضافه گردد در غیر اینصورت آب تبدیل به بخار شده و ممکنه آرد به صورت خمیر یک تکه درنیاید . 
  آب که جوش آمد شعله رو ملایم میکنیم و آرد را یکباره به آب اضافه کنید سریع آرد را با آب مخلوط کرده و  خمیر یک تکه بدست آید توجه داشته باشید هیچ آب اضافه نباید به خمیر اضافه شود . وقتی خمیر یک تکه شد و از قابلمه جدا شد به پختن خمیر ادامه دهید تا وقتی که صدای جلز و ولز از ظرف به گوشتان برسد نهایتا تا 5 دقیقه خمیر را در قابلمه هم بزنید . تا خمیر پخته  
بعد خمیر را در ظرفی پهن کنید و بگذارید در فضای آشپزخانه سرد شود ( در یخچال نباید خمیر را سرد کنید )
تخم مرغها را یکی یکی به خمیر اضافه کنید بعد از اضافه کردن تخم مرغ اولی خمیر را با همزن زده تا تخم مرغ کاملا جذب خمیر شود .

تخم مرغ دومی و سومی را به همین ترتیب اضافه کنید . ( من چون تخم مرغ سومی کوچک بود از یک تخم مرغ کوچک دیگه استفاده کردم و نهایتا مقداری از تخم مرغ چهارم اضافه اومد ) 

خمیر بعد از همزدن تخم مرغ چسبناک هست طوری که قاشق را داخل خمیر کنید قاشق به حالت ایستاده در خمیر بایستد . ( اضافه کردن بیش از حد تخم مرغ و شل کردن خمیر باعث میشه حین پخت روغن کف بکنه و طرح ماسوره روی بامیه محو شود ) سفتی خمیر باید به حدی باشد که خمیر راحت ماسوره خورده و از قیف به راحتی و با کمی فشار از ماسوره خارج شود نه خیلی سفت و نه خیلی شل ( با یکی دو بار امتحان کردن دستتون میاد خمیر باید چقدر غلظت و سفتیش باشه )

بعد از اینکه خمیر آماده شد قیف یکبار مصرف یا قیف پلاستیکی رو آماده کنید و یک ماسوره نوع آچاری که تو فیلم می بینید داخل قیف بیاندازید .
خمیر را در قیف ریخته برای راحتی کار یک لیوان در کنار دستتون بذارید و قیف را داخل لیوان گذاشته و قیف را باز کنید و خمیر را با قاشق داخل قیف هدایت کنید .

روغن مایع را در تابه ریخته طوری که بامیه در آن شناور شود در تهیه بامیه لزومی نداره روغن داغ باشه برای جدا کردن خمیر از ماسوره قیچی تمیزی را برداشته و با روغن مایع دو لبه قیچی را به روغن آغشته کنید . 

خمیر را با فشار قیف از قیف خارج کرده و با قیچی به اندازه دلخواه ببرید و در روغن بیاندازید .
 خمیر بامیه را در روغن داغ سرخ کنید . باید بامیه طوری سرخ شود که صدای پوکی آن به گوش برسد . بامیه حین سرخ شدن را با کفگیر زیر و رو کنید تا کاملا همه جای بامیه سرخ شود .
   بامیه را بعد از سرخ شدن سریع در شربت بیاندازید حدودا 4 تا 5دقیقه کافیه بسته به ذائقه تون میتونید این مدت رو کم و یا زیاد کنید معمولا بعضی دوستان ذائقه شون بامیه کم شیرین می پسنده وبعضیها پر شیره . فقط وقتی احساس کردین بامیه سنگین شده از شربت خارج و در صافی بگذارید تا شربت اضافی آن گرفته شود . 

دمای شربت حین مصرف باید 50 درجه باشد نه خیلی داغ نه خیلی ولرم . 
مواد لازم برای شربت بامیه

شکر : 500 گرم یا نیم کیلو 
آب : 170 گرم 
آب لیمو : 2 قاشق چایخوری 
زعفران دم کرده : 1 قاشق چایخوری 
گلاب : دو قاشق سوپخوری 

آب و شکر را در قابلمه ای ریخته و بدون همزدن روی شعله ملایم گاز قرار داده تا شکر در آب حل شود .
در نظر داشته باشید شربت را با شعله تند نباید تهیه کرد اینکار باعث میشه شکر قبل از حل شدن در آب به قوام برسه و بر اثر حرارت تند آب شربت بخار بشه و شربت شکرک بزنه .
بعد از اینکه شکر در آب حل شد و بجوش آمد آبلیمو را اضافه کنید بعد از اینکه شربت 4 یا 5 دققیه جوشید گلاب و زعفران را اضافه کنید بعد یکی دو جوش زدن زیر شربت را خاموش کنید .
غلظت شربت بعد از جوشیدن باید طوری باشه که وقتی یک قاشق از شربت برداشته و داخل قابلمه میریزید قطرات اخری که به ظرف ریخته میشه باید کشدار و پیوسته باشه . شربت آبکی باعث خمیر شدن بامیه میشه .

دمای شربت حین مصرف باید نه خیلی ولرم باشد نه خیلی داغ دمای مناسب 50 درجه سانتیگراد .
من به شربت 1ق غ گلوکز هم اضافه کردم تا شربت کشدار و براقتر بشه.
...
نظرات