عکس خشکابیج
پروانه
۰
۱۷۲

خشکابیج

۱۸ اردیبهشت ۹۹
سلام دوستان جان. وقت خوش🌹
اینم یه غذای گیاهی، ساده و خوشمزه گیلانی👌
(خشکابیچ) نوعی دیگر از باقالا قاتق گیلان است که در فصل فراوانی باقالا سبز تهیه میشود. در این خورش به جای پاچ باقالا یا همان لوبیای رشتی، از باقالای سبز یا همان باقالای مازندرانی استفاده میشود و نسبت به باقالاقاتق آب کمتری دارد و در بیشتر جاهای گیلان به صورت خشک درست میشود.
.
.
.
مواد لازم:
باقالای سبز (پاک‌شده و بدون‌پوست): 400 گرم
سیر (رنده شده): 6 حبه
شوید خشک: 3 قاشق سوپ‌خوری
تخم‌مرغ: 2 عدد
روغن مایع، کره، نمک، فلفل و زردچوبه: میزان لازم
.
.
طرز تهیه:
کره را به‌همراه روغن مایع، در قابلمه‌ای روی حرارت ملایم بریزید، سپس زردچوبه را به آن بیافزایید و تفت دهید.
باقلا سبز و سیر را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا بوی نامطبوع باقلا از بین برود. شوید و مقداری فلفل و نمک را به قابلمه بیافزایید و کمی تفت دهید، سپس مقدار کمی آب به آن اضافه کرده و در قابلمه را بگذارید تا 20 دقیقه بجوشد. پس از این مدت، یک عدد از باقلاها را زیر دندان امتحان کنید تا از پخته شدن آن‌ها مطمئن شوید. اگر آب خورش خشک شده و هنوز باقالا نپخته بود، مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. توجه کنید باید مقداری آب بریزید که خورش در نهایت خشک و یا با کمترین میزان آب باشد.
تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی در ظرفی بشکنید و بدون هم زدن، در خورش بیاندازید؛ سپس در قابلمه را بگذارید تا 15 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم به‌آرامی بجوشد، تخم‌مرغ بپزد و خورش جا بیافتد.
پس از این مدت، خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و به‌ همراه کته سرو کنید.
.
.
پ.ن: - (بیج) به زبان گیلکی یعنی برشتن.
- من تخم مرغ رو جدا درست کردم و بعد گذاشتم روی غذا.
- ابتدا پوست اول باقالا رو دربیارید سپس هر کدام از دانه ها رو با استفاده از چاقو و از طول اون، از وسط برش داده و در آب معمولی قرار بدید تا پوست راحت تر جدا بشه. بعد از قاچ کردن همه ی باقالاها زحمت بکشید و بشینید دونه دونه پوست دومشون رو هم دربیارید
#خشکابیج
...