عکس #ناپلئونی #هزارلا#ناپلئونی باخمیره هزارلا دست ساز
/GHOGHNOOS/
۳۱
۱.۲k

#ناپلئونی #هزارلا#ناپلئونی باخمیره هزارلا دست ساز

۴ شهریور ۹۹
#خمیر_هزار_لا_عارف

اینهم دستور خمیرهزارلا واسه اوندسته عزیزانی که خواسته بودند👇👇👇👇
مواد لازم:
ارد 300 گرم
تخم مرغ درشت 1 عدد
روغن مایع 30 گرم
نمک1/4 ق م خ
آب (بسته به آرد فوق مقدار تغییر می کند)100 گرم
روغن (44)150 گرم
وانیل مقداری
ده برابر این رسپی واسه کارگاهی هاست🙈🙈
طرز تهیه.
تخم مرغ + نمک را با همزن دستی خوب بزنید. بعد از یک شدن روغن مایع را اضافه کنید. کمی از آب را اضافه کنید. بعد ارد را به یکباره به مخلوط اضافه کنید. اب به اندازه ای اضافه شود که خمیر به دست نچسبد. خمیر بدست آمده صافه نیست. شروع به ورز دادن کنید تا جائی که خمیر صاف و یک دستی داشته باشید. در این مرحله اگر مواد را سه برابر گرفته اید، خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. برای شیرینی های زبان و ناپلئونی مانند هم عمل می کنیم.
روغن 44 را خوب با وردنه می زنیم تا گره های روغن باز شود و روغن صاف شود. روغن را جمع کنید اگر به دستتان چسبید از کمی آرد کمک بگیرید. روغن را به شکل مستطیل درآورد.
میز کار را پاک و تمیز کنید و آردپاشی کنید. خمیر را با وردنه بازکنید. با فرچه آرد اضافی را از روی خمیر بردارید. خمیر را به صورت گرد بازکنید. در این خمیر حرکت وردنه از وسط به اطراف باشد. روغن را در وسط خمیر گذاشته و اطراف خمیر را روی روغن بیاورید. روغن از هیچ جای خمیر بیرون نزند.
در هر تازدن لبه ها روی روغن، اضافی ارد را با فرچه بگیرید. با وردنه سه ضربه روی خمیر وارد کنید: یکی سمت چپ یکی وسط یکی سمت راست. حالا از وسط به اطراف شروع کنید به وردنه کشی ضربه ای حرکت کنید. از یک سو به سوی دیگر نکشید. به حرکت روغن داخل خمیر دقت کنید. اگر احساس کردید روغن به یک سمت بیشتر حرکت می کند خمیر را بچرخانید، جابجا کنید تا همه روغن در همه جای خمیر یک دست پخش شود. وسط کار چند بار خمیر را پشت و رو کنید یا بچرخانید. وقتی حسابی خمیر را باز کردید و از پخش شدن یکنواخت روغن اطمینان حاصل کردید شروع به 6 تا زدن کنید.
و در مرحله بعد به این صورت تا کنید:
و نهایتا آخرین لایه را روی لایه های قبلی بیاورید.یعنی 6 تا لایه شمرده بشه
حالا باید خمیر را داخل نایلون بگذارید و اجازه دهید خمیر به مدت 15 دقیقه استراحت کند. چون استراحت اول است و برای اینکه فراموش نکنیم خمیر ما یک بار استراحت داده شده با انگشت یه اثر روی خمیر می گذاریم. بعد از استراحت اول مجددا خمیر را باز کنید. وردنه کشی کنید و 6 تای دوم را بزنید و بگذارید خمیر برای بار دوم استراحت کند. برای فراموش نکردن استراحت دوم دو اثر انگشت روی خمیر بگذارید. استراحت دوم نیز 15 دقیقه است. بعد از استراحت سوم خمیر را برای کاتر زدن و یا آماده سازی جهت شیرینی ناپلئونی باز می کنیم.
اما در مورد شیرینی پاپیونی فرق می کندو در این شیرینی روغن 44 را به دو قسمت تقسیم کنید میتونین یکم روغنش را از زبان بیشتر بزنین مثلا یدونه 100 گرمی واسه لای اول ویدونه 70 گرمی واسه لای دوم. 100 گرم را همان اول اضافه کنید و 70 گرم را مابین مرحله دوم و سوم (بعد از استراحت دوم خمیر)، تای رویی خمیر را بردارید و روغن را که کوچکتر از اندازه قبلی بود لای خمیر بگذارید و تا را دوباره روی روغن قرار دهید و لبه ها را فشار دهید. دقت کنید بعد از گذاشتن یک سوم مانده روغن، لبه ها را خوب بهم آورید تا حین وردنه کشی سوم روغن از لای خمیر بیرون نزند.
شیرینی زبان
خمیر را بعد از استراحت سوم خوب پهن کنید. شربت باروابلیمو را با فرچه همه جای خمیر بمالید و خوب پودر قند بپاشید. با دست پودر قندها را روی خمیر یک دست کنید.
حتما از کاتر یاقالب فلزی استفاده کنید. از لبه خمیر 5/1 سانتیمتر بگذارید و بعد شروع به کاتر زدن کنیددقت کنین قالب زدن باید بصورت صاف انجام شود که بعدا باعث چپ شدن زبان نشودو شروع کاتر زدن از لبه خمیر باعث کج شدن یاهمون چپ کردن شیرینی بعد از پخت می شود. شیرینی ها را در سینی مرتب کنار هم بچینید و وسط آن را حتما با کاردک یا چاقو خط بیاندازید(چاک بزنید ) تا داخل شیرینی خوب بپزد. در فر 180 درجه تا زمانی که روی شیرینی ها طلایی شود قرار می دهیم. حدود 20 دقیقه ولی چشمی کنترل کنید.
بعد از پخت می توانید شربت رقیق تری از عسل روی شیرینی ها بکشید و با پودر پسته تزیین کنید.

شیرینی پاپیونی
برای شیرینی پاپیونی نیز مانند زبان کاتر بزنید با فاصله دادن از لبه ها، کاتر شیرینی پاپیونی قالب فلزی بیضی است. یک طرف خمیر کاتر زده را با دست یا چاقو شکاف کوچکی بدهید و خمیر را یک پیچ بدهید. بسیار مهم است که همه خمیر را به یک صورت درست کنید و در همان جهت و سمتی که قرار دارند در سینی بچینید. در فر 200 درجه قرار دهید بعد که پف کرد دما را به 180 رسانده و صبر کنید تا زیر آن طلایی شود. بعد از پخت روی شیرینی ها شربت غلیظ بریزید یا پودرقند بپاشید
...
نظرات