عکس حمص(لبنانی)
پروانه
۶
۲۳۳

حمص(لبنانی)

۲۹ مهر ۹۹
درود.
حُمص (به عربی: حُمُّص) یا نخود-ارده، یک خوراک مدیترانه‌ای- عربیست که در خاورمیانه بسیار محبوب است و بیشتر در سینی‌های مزه به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.

در بخش خاورمیانه ایِ مدیترانه مانند فلسطین، لبنان و اردن، نخود یکی از پایه‌های آشپزی به‌شمار می‌آید و در بیشتر خوراک‌ها و خورش‌ها به‌ کار می‌رود.
پیشینهٔ دستور پخت خوراکی مانند حمص به سده ۱۳ هجری در مصر برمیگردد و در زمان جنگ‌های صلیبی خوراکی مانند حمص به عنوان پاداش به سربازان صلاح‌الدین ایوبی داده می‌شد.
پرونده‌های تاریخی نشان می‌دهند که پس از سده ۱۸ هجری، حمص وارد سفره‌های مردم دمشق شد.
حمص دارای مقدار فراوانی آهن، ویتامین سی، فولات، ویتامین ب۶ و پروتئین است. همچنین دارای فیبر فراوانی است که برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش سودمند است.
حمص یک گزینه بسیار مناسب برای گیاهخواران و وگان‌ها است.
حُمُّص را به عنوان پیش غذا همراه با دیگر پیش غذاها مانند سالاد تبوله و… کنار غذاهایی مانند فلافل، مرغ کبابی، کوفته و… سرو می‌کنند.
اعراب اسرائیل در حُمُّص: نعنا، فلفل قرمز، ماست، جعفری خرد شده و زیره هم می‌ریزند و همراه با نان پیتا گاهی به عنوان غذای اصلی هم سرو می‌کنند.

مواد لازم:
۲۰۰ گرم نخود خام
۳ قاشق غذاخوری ارده کنجد
۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۱ حبه سیر
۱ عدد لیموترش
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
اول از همه باید از شب قبل نخود رو خیس کنیم و چند بار هم آبش رو عوض کنیم تا هم نفخش گرفته بشه و هم زودتر بپزه. نخود هایی که خیس خورده بودن رو آبکش کرده و با حدود ۱ الی ۲ لیوان آب میپزیم. بعد از پخت، نخود رو آبکش میکنیم تا آب اضافیش بره، حدود ۱/۳ لیوان از آب نخود رو نگه میداریم. حالا نخود رو همراه یک حبه سیری که داریم داخل غذا ساز میریزیم تا به حالت پودری در بیان. بعد روغن زیتون، ارده، آب لیموترش، به مقدار کافی نمک و فلفل رو بهش اضافه می کنیم و خوب با هم مخلوط میکنیم. در صورتی که مخلوط خیلی خشک بود اون ۱/۳ پیمانه آب نخودی که نگه داشتیم رو کم کم اضافه میکنیم تا مخلوط کمی نرم تر بشه. باید حوصله به خرج بدیم و گاهی مواد رو با قاشق زیرو رو کنیم و دوباره غذا ساز رو روشن کنیم تا حمص یکنواخت و خوش رنگی داشته باشیم.
می تونید حمص رو با روغن زیتون، پاپریکا، فلفل قرمز یا جعفری تزئین کنید.

.

نکته:
- اگر طعم روغن زیتون فرابکر رو دوست ندارید، از روغن زیتون بدون بو استفاده کنید.
.
.
.
.
.
#حمص #غذای_لبنانی #غذای_عربی #پیش_غذا
...
نظرات