عکس #مانی پلو دامغانی

#مانی پلو دامغانی

۴ اسفند ۹۹
_
#مانی پلو دامغانی
مانی پلو یکی از انواع پلوهای سنتی ایرانی و متعلق به منطقه دامغان در استان سمنان است. مانی پلو هم مثل ته چین گرمساری یکی از غذاهای مجلسی استان سمنان است و معمولا برای شام و ناهار مهمانی و به عنوان غذای نذری سرو می‌شود. به نظر می‌رسد پلوهای مخلوط با انواع گوشت در این منطقه کویری از کشورمان بیشتر از سایر غذاها محبوب هستند.
در واقع باید بگوییم مانی پلو دامغانی ته چین سنتی این شهر است. به عبارت دیگر همان‌طور که گرمساری‌ها در استان سمنان ته‌چین مخصوص خودشان را دارند مانی پلو هم به نوعی ته‌چین مجلسی دامغانی است.دامغانیها به مواد لا به لای پلو مانی میگویند و به این علت این غذا مانی پلو نام گرفته!
مواد لازم برای شش نفر
لپه‎ ۱ لیوان
برنج ۴ لیوان
کشمش پلویی ۲۵۰ گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
زعفران به مقدار لازم
گوشت فیله مرغ (خرد شده) ۳۰۰ گرم
رشته (پلویی) یک بسته
پیاز بزرگ ۱ عدد
زیره سیاه (اختیاری) ۱ قاشق چای خوری
روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

ابتدا گوشت فیله مرغ را به قطعات کوچک تقسیم کنید و با مقداری آب و زردچوبه ونمک بپزید بعد از آن گوشت هارا با مقدار زیادی پیاز خلالی و پودر سیر،پودر دارچین،زردچوبه،فلفل سیاه و پودر پاپریکا تفت دهید و کنار بگذارید .یک لیوان لپه را هم جداگانه پخته،بعد زرشک و کشمش را شسته و هرکدام را جداگانه تفت دهید وکنار بگذارید .(همراه کشمش مقدار کمی زردچوبه و همراه زرشک مقداری شکر بریزید ).آب برنج وقتی جوشید و برنج را درآن قرار دادید بلافاصله رشته پلویی را به آن اضافه کنید تا همراه برنج پخته ونرم شود .قبل از اینکه برنج را آبکش کنید لپه های پخته شده را به برنج اضافه کنید تا هنگام آبکش کردن همراه برنج و رشته پلویی آبکش شود .بعد از آن هنگامی که می خواهید پلو را دم بدهید لابلای پلو از گوشت مرغ قرار دهید البته می توانید هنگام سرو کردن فقط روی پلو را از مخلوط گوشتی که با پیاز تفت داده اید قرار دهید ولی بهتر است لابلای پلو هم از گوشت بزارید که خوشمزه تر شود .بعد زعفرانی را که از قبل دم داده اید را روی پلو بریزید تا با آن دم بکشد و خوش عطر و بو شود.بعد از دم کشیدن روی پلو را با زرشک و کشمش تفت داده شده ومقداری از مخلوط گوشت که کنار گذاشته اید تزیین کنید .این پلو بسیار خوشمزه و مجلسی را حتما امتحان کنید و کنار عزیزانتان نوش جان کنید.
...
نظرات