عکس  آغاز مسلمانی ما روز غدیر است«داستان نعمان بن حارث»

آغاز مسلمانی ما روز غدیر است«داستان نعمان بن حارث»

۱۹ تیر ۰۲
هنگامی که رسول خدا ص علی ع را در روز" غدیر خم" به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: من کنت مولاه فعلی مولاه" هر کس من مولی و ولی او هستم علی مولی و ولی او است" چیزی نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد" نعمان بن حارث فهری" خدمت پیامبر (ص) آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما با اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (اشاره به علی (ع) است) را به جانشینی خود منصوب کردی، و گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه، آیا این سخنی است که از ناحیه خودت یا از سوی خدااست؟! پیامبر (ص) فرمود:" قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است".

" نعمان" روی بر گرداند در حالی که می‏گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ:" خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران"! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا آیه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت".

آنچه را در بالا گفتیم مضمون عبارتی است که در" مجمع البیان" از" ابو القاسم حسکانی" با سلسله سندش از" امام صادق (ع)" نقل شده است .مجمع البیان" جلد 10 صفحه 352.

همین مضمون را بسیاری از مفسران اهل سنت، و روات حدیث با مختصری تفاوت نقل کرده‏اند.

مرحوم" علامه امینی" در" الغدیر" آن را از سی نفر از علمای معروف‏(تفسیر نمونه، ج‏25، ص: 7") اهل سنت نقل می‏کند (با ذکر مدرک و نقل عین عبارت)

#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#غدیر_سند_حقانیت_شیعه
#کودکان_غدیری
...
نظرات