عکس حلوای کاسه (شیرازی)
Parastoo Izadi
۷۳
۱.۲k

حلوای کاسه (شیرازی)

۱۸ مرداد ۰۲
#حلوا_کاسه_شیراز
آرد برنج مرغوب و تازه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۱ و ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ: ۲ عدد

طرز تهیه:

ابتدا شهد حلوا را درست کنید. شکر و آب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا شکر در آب حل شود. این مخلوط نباید به حالت جوش برسد. سپس نیمی از زعفران دم کرده غلیظ و نصف گلاب را اضافه کنید و کمی هم بزنید. شعله گاز را خاموش کنید.
دو عدد تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس نیم دیگر زعفران دم کرده غلیظ، نصف دیگر گلاب و ¼ پیمانه شهد که سرد شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را هم کنار بگذارید.

آردها را جداگانه دو یا سه بار الک کنید تا تمام ناخالصی‌ها گرفته شده و آرد گوله نشود. آردها را با هم مخلوط کنید و روی حرارت خیلی ملایم به مدت ۴۵ دقیقه هم بزنید. رنگ آرد نهایتا باید کمی کِرم رنگ شود و اصلا نباید رنگ آرد زیاد تغییر کند.
یک بار دیگر آرد تفت داده شده که طعم خامی آن گرفته شده را الک کنید. آرد را دوباره در ماهیتابه بریزید و روغن اضافه کنید.
آرد را حالا با روغن به مدت ۵ دقیقه دیگر هم بزنید تا کمی دیگر تفت بخورد. شعله گاز باید خیلی ملایم باشد. حالا کم کم و در چند مرحله ترکیب تخم مرغ را اضافه کنید و مدام و خیلی سریع مواد را هم بزنید. در این مرحله سرعت عمل شما خیلی مهم است.
سه یا چهار دقیقه در این حالت مدام هم بزنید و سپس دوباره به تدریج و کم کم شهد را اضافه کنید تا شهد کاملا به خورد حلوا برود. آنقدر حلوا را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا خودش را کاملا جمع کند و از ظرف جدا شود.
...
نظرات