عکس مربای به
سَـــــلویٰ
۵۷
۳.۳k

مربای به

۲۰ مهر ۰۲
چگونه می‌توانیم صفر بدهیم؟!
دانشجویی که در روسیه تحصیل می‌کند، می‌گوید: بالاترین امتیاز برای اکثر امتحانات در روسیه ۵ است. اگر دانشجویی به هیچ سؤالی پاسخ ندهد و برگه امتحان خود را خالی برگرداند، بدون اینکه پاسخی به آن‌ها داده باشد، از ۵ نمره ۲ دریافت می‌کند. در روزهای نخست حضورم در دانشگاه مسکو من از این سیستم اطلاعی نداشتم و تعجب کردم و از دکتر تئودور مدراف پرسیدم: "آیا این منصفانه است که یک دانشجو که به هیچ سؤالی پاسخ ندادهاست، شما از ۵ به او ۲ می‌دهید؟ چرا به او صفر نمی‌دهید؟ آیا این شیوه‌ درستی است."

جواب داد: "چگونه می‌توانیم به انسان صفر بدهیم؟ چگونه می‌توانیم به کسی‌که ساعت ۷ صبح از خواب برخاسته است تا در همه‌ سخنرانی‌ها شرکت کند، صفر بدهیم؟ چگونه می‌توانیم به او صفر بدهیم درحالی‌که او در این هوای سرد برخاسته و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به موقع رسیده و امتحان داده و سعی کرده است تا سؤالات را حل کند؟ چطور می‌توانیم برای شب‌هایی که برای تحصیل گذرانده و پول خود را صرف خرید دفتر و قلم کرده و برای مطالعه کامپیوتر خریده است، صفر بدهیم؟ چطور می‌توانیم وقتی او تمام سبک‌های زندگی دیگر را ترک کرده و سبک زندگی دانشجویی را انتخاب کرده است تا تحصیلات خود را دنبال کند، به او صفر دهیم؟ در اینجا پسرم، ما فقط به این دلیل‌که او جواب‌ها را نداده است به دانشجو صفر نمی‌دهیم. ما حداقل سعی می‌کنیم به این واقعیت احترام بگذاریم که این یک انسان است، و او دارای مغز، تفکر و شعور است، و او سعی و تلاش کرده است. نمره‌ای که ما به او می‌دهیم، فقط برای سؤالات موجود در کنکور یا امتحان نیست، بلکه به معنای نشان دادن قدردانی و احترام به این واقعیت است که این انسان، انسانی است که سزاوار کسب نمره است. "
راستش گریه کردم و نمی‌دانستم چگونه پاسخ دهم. من آنجا ارزش خودم را به‌عنوان یک انسان دانستم. صفرها در واقع می‌توانند انگیزه را برای دانشجویان کاهش دهند و می‌توانند به سرعت آن‌ها را نابود کنند و باعث شوند آن‌ها به‌طور کلی مطالعه خود را متوقف کنند. هنگامی‌که نمره‌ صفر در کارنامه داده شود، آن‌ها دیگر انگیزه‌ای برای تحصیل ندارند و ممکن است تصور کنند که، هیچ‌کاری نمی‌توانند انجام دهند.

💎این پیام، فارغ از این که قدری کلی است، و ممکن است در تمام روسیه چنین سیستمی اعمال نشود، ولی برای همه معلمان و هر کس که در ارتقای آموزش‌و‌پرورش نقش دارد، آموزنده است. بیایید دوباره به بهترین روش ارزیابی دانش‌آموزان خود فکر کنیم!💎
با سپاس از یونس باقری


سلام بروی ماهتون..یدنیا ممنون که پیجمو دنبال میکنین و نباشم سراغمو میگیرین..
این پست با احترام تقدیم میشه بشما وفاطمه جان ورقیه شفقتی عزیز که جویای حالم بودین😍
...
نظرات