عکس نکته های کاربردی

نکته های کاربردی

۴ اسفند ۹۵
#نکته_های_کاربردی
#شیرینی_های_نوروز
در تهیه خمیر های شیرینی های نورورز باید خمیر را طوری آماده کنیم که به روغن نیفتد.معمولا هنگامی خمیر اماده است که وقتی یک گلوله از خمیر را در دست فشردیم متلاشی نشود.
در بیشتر شیرینی های سنتی ایرانی که قالب زدنی هستند از نسبت مساوی پودرقند و روغن استفاده میشود که دوبرابر وزن روغن آرد به آن اضافه میشود.اما در شیرینی های مختلف بنا به اضافه شدن مواد دیگر مانند تخم مرغ,ماست یا گلاب قدری وزن ها متفاوت میشود اما با دانستن این نکته میتوان از اشتباهات سهوی جلوگیری کرد.
در برخی شیرینی ها گفته میشود که خمیر را از چرخ گوشت رد کنید که باید تکه های کوچک خمیر را آرام آرام از دندانه متوسط چرخ گوشت رد کنید که خمیر در دهانه چرخ گوشت انباشته نشود.اگر مقدار خمیر شما کم است یا از روغن صاف قنادی در تهیه آن استفاده نشده است میتوان از این کار صرف نظر کرده و خمیر را کمی با دست ورز دهید تا انسجام لازم را بدست بیاورد.
در شیرینی های مینیاتوری با جایگزین کردن مقداری از آرد با آرد برنج یا نشاسته ذرت میتوانید شیرینی های لطیف تری داشته باشید.حرارت طبخ در این شیرینی ها باید ملایم تر باشد.اگر شیرینی به قالب چسبید معمولا با ضربه زدن به میز کار از آن جدا میشود.
در شیرینی های نارگیلی و گردوئی که در آنها سفیده تخم مرغ استفاده شده و مرحله داغ زدن دارند. باید خمیر را با حرارت ملایم داغ زد. تا مایه کاملا داغ و داغی آن کاملا محسوس اما قابل تحمل باشد.توجه کنید که مایه نباید بجوشد.خمیر را کاملا خنک کرده و بقیه مراحل را ادامه دهید.برای اینکه متوجه شوید خمیر آماده مصرف است کمی از آن را روی سینی ریخته که نباید خمیر آن سفت و خشک باشد و هم نباید روی سینی پخش شود.در این صورت کمی آرد برنج به آن اضافه کنید.در این شیرینی ها اگر سفیده زیاد باشد یا حرارت فر زیاد باشد شیرینی ها پفکی و توخالی خواهند شد.اگر روی شیرینی ها ترک های ریز ایجاد نشد احتمالا مقدار شکر دستور کم بوده است.
ادامه مبحث در پست های بعد...
...
نظرات