عکس لاه ماجون
 "لاه ماجون"، مخفف کلمه "لحم عجین"، به معنای "گوشت و خمیر" است که از خمیر گرد و نازکی تشکیل می شود و روی آن گوشت چرخ کرده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه فرنگی و جعفری می ریزند و می پزند. معمولاً روی آن لیموی تازه می ریزند و آن را لوله کرده و با ترشی، گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، کاهو و بادمجان کبابی به همراه دوغ میل می کنند.
...
مواد لازم

لاه ماجون

۳
مواد لازم برای خمیر:
آرد
۲ لیوان
آب یا شیر ولرم
۲/۳ لیوان
شکر
۱ قاشق چای خوری
نمک
۱ قاشق چای خوری
روغن مایع
۴ قاشق غذا خوری
خمیر مایه فوری
۱ قاشق غذا خوری
مواد لازم رویه
گوشت چرخ کرده
۲۵۰ گرم
پیاز رنده شده متوسط
۱ عدد
سیر رنده شده
۲ حبه
فلفل دلمه ای رنگی خردشده
۱ کاسه
فلفل سبز تند کبابی
۱ عدد
گوجه فرنگی خرد شده(فقط قسمت گوشتی آن)
۲ عدد
رب گوجه ‌فرنگی
۱ قاشق غذا خوری
روغن زیتون
۱/۳ لیوان
نمک و فلفل و قرمز
به مقدار لازم
آویشن
۱ قاشق چای خوری
نعنا خشک
۱ قاشق غذا خوری
جعفری تازه خردشده
۲ قاشق غذا خوری
پودر پاپریکا
۱ قاشق چای خوری
کلمات کلیدی

لاه ماجون

طرز تهیه

لاه ماجون

درجه سختی
زمان تهیه ۱۲۰
دقیقه
زمان پخت ۱۵
دقیقه
۱
برای تهیه خمیر شکر خمیرمایه و آب را باهم مخلوط کرده اجازه دهید خمیر مایه عمل بیاید،بعد از چند دقیقه روغن نمک و آرد الک شده را افزوده. حدود ۵ دقیقه با دست ورز دهید و بگذارید یک تا دو ساعت درجای نسبتا گرم بماند.
۲
خمیر لاه ماجون مانند خمیر پیتزا نیست که بتوان گفت بخش اصلی غذا را تشکیل می دهد. نکته مهم در تهیه لاه ماجون مخلوط گوشتی آن است، نه خمیر.میتوانید از خمیر جادویی یا خمیر یوفکا هم به این منظور استفاده کنید در حالیکه خمیر را گذاشته اید تا ور بیاید، مخلوط گوشت را آماده کنید.
۳
همه مواد گوشتی رو با هم ترکیب کرده و به خوبی ورز دهید،دقت کنید که سبزیجات ذکر شده همه باید ریز شده باشند.
۴
وقتی خمیر ور آمد، آن را به گلوله های مساوی تقسیم کنید. اندازه این گلوله ها به اندازه دلخواه لاه ماجون شما بستگی دارد. می توانید اندازه آنها را کمی بزرگتر از توپ پینگ پنگ بگیرید. روی گلوله ها را بپوشانید تا خشک نشوند.
۵
روی سطح صافی آرد بپاشید و با وردنه گلوله ها را باز کنید. خمیر لاه ماجون باید خیلی نازک و در حد ۲ میلیمتر باشد. مواد روی آن نیز نباید زیاد باشد. پس یک قاشق از مخلوط یا کمی بیشتر، برای هر گلوله خمیر کافی است. با قاشق مواد را روی خمیر پهن کنید.
۶
در حالت ایده آل لاه ماجون باید در تنور پخته شود. اگر امکان پخت در تنور ندارید، داخل پیتزاپز یا فر بپزید. فر را روی دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و لاه ماجون ها را حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه بپزید این مدت زمان با توجه به دمای فر متفاوت خواهد بود.
۷
برای سرو کردن آنها، رویشان آب لیموی تازه بچکانید و روی آن سالاد سبزیجات ریخته و لوله کنید و میل کنید.
تصاویر مراحل تهیه

لاه ماجون

بیشتر
نظرات دستور پخت

لاه ماجون