مواد لازم

کلم پلوی شیرازی

۴
مواد اصلی
کلم قمری
۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده
۱۵۰ گرم
پیاز
۲ عدد
تخم مرغ
۱ عدد
برنج
۳ لیوان
آرد نخودچی
۲ قاشق غذا خوری
سبزی ( شوید ، تره ، ترخان و ریحان )
۱۰۰ گرم
کلمات کلیدی

کلم پلوی شیرازی

طرز تهیه

کلم پلوی شیرازی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده ، ۱ عدد پیاز رنده شده ، ارد نخودچی ، تخم مرغ ، مقداری نمک و فلفل را خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند ( آب پیاز رنده شده را با دست بگیرید ).
۲
با دست از مواد کوفته بردارید و قلقلی های یک اندازه ای درست کنید و در روغن سرخ نمائید و کنار بگذارید ( بهتر است قلقلی ها را به اندازه یک فندق گرد کنید ).
۳
کلم قمری ها را رشته ای خرد کنید و داخل قابلمه بریزید و با مقداری نمک ، زردچوبه و ۱-۲ لیوان آب بپزید تا نرم شوند ( آب کلم باید تمام شود ).
۴
داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و ۱ عدد پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس کلم های پخته و سبزی های خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.
۵
برنج را ۳۰ دقیقه خیس دهید سپس با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و پس از اینکه کمی جوشید آبکشی کنید ( برنج را زمانی آبکشی کنید که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد ).
۶
قابلمه را روی حرارت قرار دهید ، ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید ( نان ، سیب زمینی و … ) ، مایه کلم ، گوشت های قلقلی و برنج را لایه لایه داخل قابلمه بریزید تا وقتی که مواد تمام شوند.
۷
حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان اب را با مقداری روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید ، حرارت را کم کنید و دم کنی را روی برنج قرار دهید ، پس از دم کشیدن برنج را در دیس بکشید و با گوشت قلقلی تزئین و سرو کنید.
تصاویر مراحل تهیه

کلم پلوی شیرازی

بیشتر
سایر نکات

کلم پلوی شیرازی

میتوانید بجای سبزی های تازه از سبزی های خشک نیز استفاده کنید ، در صورت تمایل 1 قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی برای طعم بهتر به مخلوط کلم اضافه نمائید ، بجای کلم قمری از کلم سفید هم میتوانید استفاده کنید.
این دستور پخت در نسخه 1,2 تغییر پیدا کرد.
نظرات دستور پخت

کلم پلوی شیرازی