مواد لازم

چباب (جنوبی)

۷
مواد اصلی
پیاز
۱ عدد
تره
۲۰۰ گرم
گوشت (چرخکرده)
۲۰۰ گرم
برنج
۳ لیوان
نمک و فلفل
به مقدار لازم
سس چُباب :
شکر
۲ قاشق غذا خوری
تمر هندی (آب کرده)
۴ لیوان
پیاز
۲ عدد
روغن
به مقدار لازم
فلفل و کاری
به مقدار لازم
مواد داخل چُباب :
خلال بادام
۱/۲ لیوان
پیاز
۴ عدد
کشمش
۱ لیوان
گوشت (چرخکرده)
۳۰۰ گرم
نمک و کاری
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

چباب (جنوبی)

طرز تهیه

چباب (جنوبی)

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
طرز تهیه خمیر چباب:
۲
ابتدا برنج را با مقداری آب و نمك خیس كنید.تره و پیاز را ریز كرده و به همراه برنج خیس خورده و ۲۰۰گرم گوشت چرخكرده مخلوط كرده و مواد را با هم چرخ می كنیم و زردچوبه، ادویه كاری و نمك را به آن اضافه می كنیم. سپس همه مواد را به خوبی ورز می دهیم.
۳
طرز تهیه مواد داخل چباب:
۴
۴عدد پیاز را سرخ كرده و ۳۰۰ گرم گوشت چرخكرده را به آن اضافه می كنیم. سپس ادویه، نمك و فلفل را افزوده و خلال بادام را هم شسته و اضافه می كنیم. در آخر كشمش شسته شده را می ریزیم. همه مواد را با هم به آرامی تفت می دهیم. سپس بعد از آماده شدن می گذاریم سرد شود.
۵
طرز تهیه چباب:
۶
كمی از خمیر را برداشته و روی دست پهن می كنیم. مقداری مواد میان خمیر اضافه كرده و آن را به صورت گلوله در می آوریم. برای اینكه گلوله ها به دستمان نچسبد كمی آب به دستمان می زنیم. گلوله ها را به همین ترتیب درست می كنیم تا ملات و خمیر تمام شود.
۷
برای تهیه سس چباب:
۸
ابتدا ۲عدد پیاز ریز شده را سرخ می كنیم و ۴ لیوان آب تمرهندی را به آن اضافه می كنیم. چون آب تمرهندی شور است نیازی به نمك نیست. شكر را ریخته و ادویه كاری و فلفل قرمز را اضافه می كنیم.
۹
زمانی كه سس را آماده كردیم روی حرارت گذاشته و به محض اینكه اولین جوش را زد گلوله ها را با احتیاط، طوری كه به هم نچسبد در سس می چینیم و سپس با حرارت بسیار ملایم ۴۵ دقیقه می گذاریم جا بیفتد.
سایر نکات

چباب (جنوبی)

1) این خوراك را در جنوب ایران به خصوص اقوام عرب در ماه رمضان مصرف می كنند.
2)در صورت تمایل 2عدد زرده تخم مرغ به مواد خمیر بزنید تا احتمال باز شدنشان كمتر شود.
3)اگر دوست دارید اول كوفته ها را سرخ كنید و بعد در سس قرار دهید.
4)برای تهیه آب تمر هندی ابتدا آن را با مقداری آب جوش چند ساعت قرار دهید و بعد با استفاده از یك آبكش شروع به عصاره گیری كنید تا در نهایت گوشت تمر به خوبی از هسته جدا شود.
نظرات دستور پخت

چباب (جنوبی)