عکس نان برنجی یا نان لاکو
این نان یکی از سوغاتی‌های خوشمزه مردم گیلان است. نانی کاملا نرم که در جای خشک؛ به مدت چند روز سالم و قابل استفاده باقی می‌ماند.
...
مواد لازم

نان برنجی یا نان لاکو

۵
مواد اصلی
آرد برنج
۴۰۰ گرم
آب جوش
یک و سه چهارم پیمانه
زردچوبه
۱ قاشق مربا خوری
نمک
۱ پنس
شکر
۲الی۳ قاشق غذا خوری
کره
به مقدار لازم
آب جوش
۱الی۲ قاشق غذا خوری
آرد گندم
یک چهارم پیمانه
روغن مایع
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

نان برنجی یا نان لاکو

نان برنجی نان لاکو نان محلی نان خانگی غذای شمالی
طرز تهیه

نان برنجی یا نان لاکو

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۰
دقیقه
۱
ابتدا داخل قابلمه ای را پر آب کنید و روی اجاق گاز قرار دهید تا به جوش آید.
۲
آرد برنج را الک کرده.داخل کاسه ای ریخته. به آن زردچوبه یا زعفران( اصل این نان با زردچوبه میباشد) اضافه کنید و سپس یک و سه چهارم پیمانه از آب در حال جوش داخل قابلمه را برداشته و به مواد کم کم اضافه کنید و هر بار با ریختن آب سعی کنید تا آن را خمیر کنید( مثل خمیر نانوایی) بهتر است دستکش بپوشید تا گرمای خمیر دستتان را اذیت نکند. خمیر را ورز دهید و آن را نصف کنید و به صورت گلوله نسبتا بزرگ در آورید.روی هر کدام را با انگشت یک حفره عمیق ایجاد کنید.( حفره برای آن است تا خمیر خوب بپزد)
۳
دو عدد گلوله را داخل آب در حال جوش قابلمه به مدت ده الی پانزده دقیقه قرار دهید تا کاملا پخته شود. (یکی از نشانه های پختن خمیر این است که وقتی خمیر را داخل آب جوش می‌اندازید ته قابلمه می‌رود و بعد از پخت روی سطح آب می‌آید.)
۴
خمیرهای پخته شده را داخل کاسه ای ریخته.یک چهارم پیمانه آرد گندم الک شده؛ دو قاشق از آب جوشی که در آن چونه های خمیر را پختید؛ یک پنس نمک و دو الی سه قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید. دستان خود را چرب کنید و خوب ورز دهید. ورز دادن در این مرحله خیلی مهم است تا خمیر شما خوب ور بیاید.
۵
ماهیتابه یا ظرف مخصوص نانپزی یا گمج را روی اجاق گاز قرار دهید حرارت را رو به زیاد کنید و اجازه دهید تا خوب ظرفتان داغ شود.
۶
از خمیر چونه هایی بگیرید. روی سطح کار و وردنه را آردپاشی کنید. هر کدام از چونه ها را پهن کنید. (مراقب باشید که نشکند. این خمیر کمی شکننده است) روی آن را کره آب شده بمالید و سپس داخل ماهیتابه از سمتی که کره زدید بگذارید. وقتی یک سمت خوب پخت برگردانید تا سمت دیگر آن نیز بپزد. کم کم حباب هایی روی نان ظاهر میشود. برای هر نان دو الی سه دقیقه زمان کافی ست.
سایر نکات

نان برنجی یا نان لاکو

درگیلان برای پهن کردن از وسیله ای به نام فوکو(شبیه به گوشتکوب و از جنس گِل پخته و دارای طرح) استفاده می کنند. به این صورت که با کوبیدن این وسیله روی گلوله خمیر؛ اقدام به پهن کردن آن می‌کنند. شما می‌توانید از مُهر یا سر لیوان روی خمیر پهن شده را طرح بیندازید و سپس به آن کره بمالید و بپزید.
در گذشته این نان را با فسنجان خشک(لاکو کباب) و یا در ایام رغائب (جمعه اول ماه رجب) با حلوای تر می خوردند ولی بیشتر اوقات در ایام عید اقدام به ساخت نان لاکو می‌کنند.
عکس و تصاویر ارسالی از نان برنجی یا نان لاکو
نظرات دستور پخت

نان برنجی یا نان لاکو