مواد لازم

مرغ شکم پر پرتقالی

۶
مواد اصلی
مرغ کامل متوسط
یک عدد
پیاز بزرگ خردشده
دو عدد
سیر خردشده
دو حبه
سرکه سفید
یک استکان
آب
سه لیوان
آب پرتقال درشت
یک عدد
آب لیمو ترش(درشت)
نصف عدد
زردچوبه
دو قاشق غذا خوری
نمک
یک قاشق غذا خوری
فلفل سیاه
نصف قاشق چای خوری
مواد لازم
پیاز متوسط نگینی شده
دو عدد
زرشک
نصف پیمانه
کشمش
نصف پیمانه
زردچوبه
یک قاشق چای خوری
پودر دارچین
یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل
به مقدار لازم
مواد رومال:
کره
۵۰ گرم
زعفران آب کرده غلیظ
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

مرغ شکم پر پرتقالی

مرغ شکم پر وعده شام وعده نهار
طرز تهیه

مرغ شکم پر پرتقالی

درجه سختی
زمان تهیه ۰
دقیقه
زمان پخت ۱۸۰
دقیقه
۱
ابتدا مرغ را تمیز شسته و یک ساعت داخل محلول سه لیوان آب و یک استکان سرکه می گذاریم و بعد دوباره آن را می شوئیم . این هم باعث ضد عفونی مرغ می شود ، هم بوی آن را می گیرد ، هم گوشت مرغ را ترد کرده و باعث می شود که زودتر بپزد .
۲
بعد آب پرتقال و لیمو ، پیاز خرد کرده ، سیر خرد کرده ، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و مقداری داخل شکم مرغ می ریزیم و مقدار باقیمانده را هم همه جای مرغ می مالیم از جمله زیر پوستش .
۳
حالا آن را در یک کاسه استیل بزرگ گذاشته و سلفون روی آن می کشیم و باید ۲۴ ساعت کامل درون یخچال باشد . البته در این مدت ، هر چند ساعت یکبار مرغ را در آورده و دوباره حسابی در همان مخلوط پیاز پرتقالی خودش ، می غلتانیم و دوباره داخل یخچال می گذاریم .
۴
بعد از این مدت ، تمام مخلوط پیاز پرتقالی را از مرغ کامل جدا می کنیم . درون سینی فر ، ورقه آلومینیوم کشیده و یک قاشق چایخوری روغن در حد چرب شدن کف آن می مالیم و مرغ را می گذاریم .
۵
حالا داخل شکم مرغ را اول با فرچه مخلوط کره و زعفران مالیده و با مواد شکم پری ، پر میکنیم . (پیاز ها را تفت داده ، زرشک و کشمش و ادویه ها را هم اضافه کرده و کمی با هم تفت می دهیم . )
۶
بعد با نخ شکم مرغ را دوخته و دور پاها را می بندیم یا با خلال دندان . بعد بقیه ی مخلوط کره و زعفران را کاملا روی مرغ می مالیم .
۷
یک ساعت اول درون فر از قبل گرم شده با حرارت ۱۸۰ درجه قرار داده و بعد حرارت را بالاتر می بریم و وقتی که مرغ روغن پس داد ، هر ۲۰ دقیقه یکبار ، از آب و روغن خودش روی آن می ریزیم و بعد دوباره سریع در فر را میبندیم .
سایر نکات

مرغ شکم پر پرتقالی

آب پرتقال باعث نرمی و تردی گوشت مرغ می شود .
نظرات دستور پخت

مرغ شکم پر پرتقالی