مواد لازم

شیرینی شطرنجی

۲۸
مواد اصلی
نمک
۱/۴ قاشق چای خوری
رنده پوست لیمو ترش
۱ قاشق چای خوری
وانیل
۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو
۳ قاشق غذا خوری
تخم مرغ بزرگ
۱ عدد
شکر
۱/۲ پیمانه
کره
۲۴۰ گرم
آرد الک شده
۲.۵ پیمانه
کلمات کلیدی

شیرینی شطرنجی

طرز تهیه

شیرینی شطرنجی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۱۲
دقیقه
۱
کره را در دمای آشپزخانه قرار دهید تا نسبتا نرم شود. سپس کره و شکر را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه با هم‎زن برقی بزنید تا مخلوط کرم مانند شود
۲
وانیل، پوست لیمو رنده شده و نمک را به مخلوط کره اضافه نمایید. سپس آرد را به آرامی در حالی‎که مخلوط را با دور کند هم‎زن می‎زنید، اضافه کنید.
۳
خمیر آماده شده را روی سطح صاف و تمیزی قرار دهید، خمیر در این زمان ممکن است شل و چسبنده به نظر برسد. به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را ورز دهید.
۴
سپس خمیر را به دو نیم تقسیم نمایید. روی یکی از نیمه‎ها پودر کاکائو بپاشید و آن را تا جایی که کاکائو کامل جذب شود، ورز دهید.
۵
هر یک از دو تکه خمیر را بین دو ورقه پلاستیک یا کاغذ روغنی قرار دهید. با استفاده از وردنه آن‎ها را به شکل دو مربع به عرض ۱۸ سانتی‎متر و ضخامت ۸ میلی‎متر درآورید. با استفاده از خط کش و یک چاقوی تیز، هر یک از خمیرها را به ۹ نوار با عرض ۲ سانتی‎متر ببرید.
۶
تخم‎مرغ را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و خوب هم بزنید. روی سطح کار را با پلاستیک بپوشانید. کار را با چیدن نوارهای سفید و کاکائویی (۴ نوار به‎صورت یکی در میان تا به شکل شطرنجی درآیند.) در کنار هم آغاز کنید.
۷
روی نوارهای خمیری و دیواره‎های آن‎ها با قلمو از مخلوط تخم مرغ بزنید. به آرامی نوارها را فشار دهید تا به هم بچسبند. سپس لایه دوم و سوم را به همین ترتیب شکل دهید. (رنگ‎های مخالف را روی هم قرار دهید.)
۸
به همین صورت تمام نوارها را برای چیدن بلوکهای شطرنجی استفاده کنید. احتمالا نوارهای شما برای چیدن ۴ بلوک کافیست. بلوکهای چیده شده را در دو لایه سلفون یا نایلکس پیچیده و ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند. اگر عجله دارید می توانید آنها را ۱۵ دقیقه داخل فریزر قرار دهید.
۹
فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. مکعب مستطیل‎ها را با ضخامت ۰.۶ سانتی‎متر ورقه ورقه کنید.
۱۰
ورقه های شیرینی شطرنجی را روی سینی فر قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه شیرینی‎ها را بپزید. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر بیرون آورید و اجازه دهید تا شیرینی‎ها به مدت ۲ دقیقه خنک شوند. سپس آن‎ها را بیرون آورید و در ظرفی قرار دهید تا کامل خنک شوند.
تصاویر مراحل تهیه

شیرینی شطرنجی

بیشتر
سایر نکات

شیرینی شطرنجی

تهیه شیرینی‌های شطرنجی بسیار ساده است، فقط باید در اندازه‎گیری و برش زدن آنها دقت کنید.
این شیرینی از آنهایی است که همه با دهان باز آن را نگاه می کنند و با خود فکر می کنند چطور درست کردن شیرینی با این شکل و شمایل جالب امکانپذیر شده است.
در دستور اصلی این شیرینی از نصف قاشق چایخوری عصاره لیمو استفاده شده است. شما می توانید عصاره لیمو را از فروشگاه‌های لوازم قنادی خریداری کنید؛ ولی پیشنهاد ما این است که کمی پوست لیمو ترش را رنده کنید که عطر و بوی آن هم حال‌تان را جا بیاورد و هم شیرینی‌های‌تان را خوش عطر و طعم کند.
نظرات دستور پخت

شیرینی شطرنجی