عکس کوفته گشنیز شیرازی
کوفته گشنیز شیرازی یکی از انواع کوفته است، همان‌طور که از نامش پیداست اصالت آن را به شهر شیراز برمی‌گردد. این کوفته بسیار معطر و خوشمزه طرفداران خاص خود را دارد و طرز تهیه و طبخ آن شباهت زیادی به سایر کوفته‌ها دارد. عطر گشنیز تازه طعم و بوی این کوفته را بسیار متفاوت و جذاب می‌کند، کوفته گشنیز بسیار سریع و راحت تهیه می‌شود و مواد اولیه ساده و در دسترسی دارد.
...
مواد لازم

کوفته گشنیز شیرازی

۳
مواد اصلی
برنج پخته شده
۱ پیمانه
تخم مرغ
۱ عدد
پیاز
۲ عدد
گوشت چرخ کرده
۲۰۰ گرم
گشنیز خردشده
۱.۵ پیمانه
آرد نخودچی
۲ قاشق غذا خوری
رب گوجه ‌فرنگی
۲ قاشق غذا خوری
روغن
به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

کوفته گشنیز شیرازی

طرز تهیه

کوفته گشنیز شیرازی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
در اولین مرحله به سراغ آماده سازی مواد کوفته روید. پیاز رو پوست بگیرید، با رنده ریز یا میکسر آن را پوره کنید. پیاز‌ها را درون صافی کوچکی بریزید و آب آن‌ها را بگیرید، اگر صافی در دسترس ندارید با کمک فشار دست آب پیازها را بگیرید. اجرای این مرحله الزامی است زیرا در بافت نهایی کوفته شما و انسجامش تاثیر بسزایی دارد. حال درون ظرف مناسبی پیازهای آب گرفته شده، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، تخم مرغ، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ۱ پیمانه گشنیز تازه ساطوری شده و برنج پخته شده را بریزید و با دست شروع به ورز دادن کنید. ۵-۱۰ دقیقه مواد را به خوبی با هم ورز دهید. توجه داشته باشد ورز دادن صحیح یکی دیگر از عواملی است که باعث وا نرفتن و انسجام کوفته‌های شما می‌شود پس با حوصله این مرحله را اجرا کنید. در نهایت مواد کوفته شما بافتی چسبناک به خود می‌گیرید. به اندازه یک گردو از مواد جدا کنید و در دست آن را به خوبی گرد کنید. توجه داشته باشید که کوفته‌ها یک دست و یک اندازه باشند. کوفته‌های گرد شده را در ظرفی بچینید و روی آن‌ها را بپوشانید و ظرف را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید. در دومین مرحله تا زمانی که کوفته‌های شما استراحت می‌کنند به سراغ تهیه سس کوفته روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه بریزید. کمی زمان دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل به پیازها زنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حالا مقداری رب گوجه فرنگی به محتوای درون قابلمه بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند. در همین مرحله ۳ پیمانه آب جوش به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا سس شما به جوش آید. مرحله سوم در سومین مرحله از تهیه کوفته گشنیز شیرازی زمانی که سس شما به جوش آمد کوفته‌ها را از یخچال خارج کنید و به آرامی در سس در حال جوشیدن اضافه کنید. نصف پیمانه گشنیز ساطوری شده نیز به محتوای درون قابلمه بیفزایید. حرارت را بیشتر کنید و درب قابلمه را بردارید و حدود ۱۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا کوفته ها حالت نیمه پختگی به خودگیرند و کمی کوچک شوند. پس از گذشت زمان اعلام شده درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید تا کوفته‌ها به خوبی بپزند و سس کوفته شما غلیظ شود. و حرارت را خاموش کنید. کوفته گشنیز خوشمزه و خوش عطر شما آماده سرو است آن را با انوع نان ‌می‌توانید نوش جان کنید.
سایر نکات

کوفته گشنیز شیرازی

توجه: استراحت دادن کوفته‌های گرد شده در یخچال یکی دیگر از عواملی است که در داشتن کوفته‌های گرد و صاف به شما کمک می‌کند.
میتوانید پایان پخت با مقداری آب لیمو ترش و آبغوره و نمک چاشنی کوفته گشنیزتان را مطابق با ذائقه و سلیقه‌ی غذاییتان تنظیم کنید
نظرات دستور پخت

کوفته گشنیز شیرازی