مواد لازم

نان سيب و دارچين

۶
مواد اصلی
مایه خمیر
۱ قاشق سوپ خوری
نمک
۱/۳ قاشق چای خوری
تخم مرغ
۱ عدد
کره
۲۵ گرم
شکر برای مایه خمیر
۱ قاشق مربا خوری
آب ولرم
۱/۴ پیمانه
شیر (کم چرب)
۱/۲ پیمانه
وانیل
۱/۳ قاشق چای خوری
کنجد برای تزیین
به مقدار لازم
سیب
۴ عدد
دارچین
۱ قاشق سوپ خوری
آرد
۱/۲ پیمانه
زرده تخم مرغ
۱ عدد
کلمات کلیدی

نان سيب و دارچين

طرز تهیه

نان سيب و دارچين

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
در يك كاسه نمك ، شكر و آب ولرم را بریزید و هم بزنيد. مايه خمير را هم بيفزايیدو مخلوط كنيد. در ظرف يا كاسه را گذاشته و به مدت ۱۰دقيقه صبر كنيد تا مايه خمير كف كند. در يك قابلمه كوچك شير ولرم بریزید. كره را هم اضافه كرده و قابلمه را از روي حرارت برداريد تا ولرم شود.حالاتخم مرغ را اضافه کنید. مايه خمير عمل آمده را به آنها اضافه كنيد و مخلوط را هم بزنيد.
۲
آرد را با وانیل مخلوط و كم‌كم اضافه كرده، هم بزنيد و بعد مقدار بيشتري آرد بيفزاييد و با دست شروع به ورز دادن خمير كنيد. وقتي كه خمير به دست نچسبيد، ديگر آرد اضافه نكنيد. خمير را يكدست كرده و در كاسه را بپوشانيد و در جاي گرمي قرار دهيد تا خوب ور بيايد و استراحت كند.
۳
در این فاصله سيب‌ها را خلالی خرد کنید و با دارچین مخلوط كنيد. خمير را با استفاده از وردنه پهن روي تخته آردپاشي شده باز کنید تا قطر نيم‌سانتي‌متری پیدا کند. حالا آن را به نوارهاي سانتي‌متر ی برش بزنيد. ‌ سيب‌ها را كنار هم روي هر نوار بچينيد تا سطح نوار با سيب پوشيده شود. بعد از يك طرف شروع به لوله كردن خميرهاي نواري و سيب كنيد. همه نوارها را با سيب‌ها به همين صورت لوله كنيد و به شكل يك نان درآوريد. ‌فر را روشن كرده با حرارت ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد گرم كنيد.
۴
روي سيني فر كمي آرد بپاشيد و نان‌هاي آماده شده را روي آن قرار دهيد. در يك كاسه كوچك زرده تخم‌مرغ را ريخته و با چنگال هم بزنيد. بعد با قلم‌موي آشپزي زرده را روي سطح بالايي نان‌ها ماليده و كنجد را رويشان بپاشيد. ‌ بعد از گرم شدن فر سيني را در طبقه وسط قرار دهيد تا نان‌ها به مدت ۳۰- ۲۰ دقيقه بپزند.
تصاویر مراحل تهیه

نان سيب و دارچين

نظرات دستور پخت

نان سيب و دارچين