مواد لازم

آش گوجه فرنگی

۸
مواد اصلی
آب مرغ یا آبگوشت
۲ لیوان
لوبیا چیتی
۱۰۰ گرم
عدس
۱۰۰ گرم
بلغور گندم
۱۰۰ گرم
سبزی آش
۱ کیلوگرم
گوجه فرنگی
۱ کیلوگرم
پیاز متوسط
۲ عدد
روغن
به مقدار لازم
نعنا خشک
۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
فلفل سبز تند
به تعداد دلخواه
کلمات کلیدی

آش گوجه فرنگی

طرز تهیه

آش گوجه فرنگی

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۹۰
دقیقه
۱
لوبيا چیتی را از شب قبل در مقداري آب سرد خيس كنيد و صبح در قابلمه مناسبي با مقداري آب و آب مرغ يا گوشت روي شعله متوسط اجاق گاز بگذاريد تا نيم‌پز شود. سبزي آش را هم در اين فاصله درشت خرد كنيد.عدس و بلغور گندم را بعد از شستن به مواد داخل آش اضافه كنيد و بگذاريد بپزد. در اين فاصله پيازها را پوست بكنيد و خلالي خرد كنيد، سپس در تابه ديگري روغن بريزيد و آن را در روغن تفت دهيد.
۲
در مراحل سرخ شدن پياز، زردچوبه را هم اضافه كنيد. حالا مقداري از پيازداغ را براي تزئين كنار بگذاريد و بقيه را در آش بريزيد. نعنا خشك را هم كمي در روغن تفت دهيد و نيمي از آن را در آش ريخته و بقيه را براي تزئين روي آش كنار بگذاريد .
۳
حبوبات داخل آش را امتحان كنيد. اگر كاملا پخته بودند، نمك و فلفل را افزوده و بعد از يكي دو دقيقه سبزي خرد شده را در آش بريزيد.
۴
گوجه فرنگي را در مخلوط‌كن يا دستگاه غذاساز ريخته يا با دست رنده كنيد. وقتي سبزي‌ها پخت، گوجه فرنگي را همراه با فلفل‌هاي سبز (به صورت درسته) اضافه كنيد. حالا شعله را كم كرده و نيم ساعت صبر كنيد تا آش حسابي جا بيفتد.
۵
سپس با نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کرده و سرو کنید.
سایر نکات

آش گوجه فرنگی

اگر آب گوشت يا آب مرغ نداشتيد، مي‌توانيد از قرص عصاره گوشت و مرغ استفاده كنيد. البته در اين صورت ديگر نيازی به اضافه كردن نمك نيست؛ چراكه قرص‌های عصاره معمولا سرشار از نمك هستند.
نظرات دستور پخت

آش گوجه فرنگی