نکات مهم برای تهیه مربا
نکات مهم برای تهیه مربا

خیلی‌ها برای تهیه مربا دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. از کپک زدن و شکرک زدن مربا گرفته تا رنگ و ظاهر نامناسب بعد از طبخ! تهیه مربا در عین ساده بودن کمی هم مهارت می‌خواهد. دانستن نکات زیر کمک زیادی به خوشمزه و خوشرنگ شدن مربای شما می‌کند.
۲) توجه داشته باشید که شما از هر قابلمه‌ای می‌توانید برای طبخ مربا استفاده کنید. فقط قبل از شروع، لازم است مقداری آب در آن بجوشانید و خالی کنید. سپس قابلمه را خالی روی اجاق بگذارید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا سرد شود و بعد، مراحل پخت مربا را آغاز کنید. با این کار، احتمال کپک‌زدن مربا خیلی کم می‌شود! یادتان باشد که درب قابلمه حتما فلزی باشد و از قابلمه‌هایی که درب آنها شیشه‌ای است، استفاده نکنید. این کار در بهبود کیفیت مربای پخته‌شده خیلی موثر است.
۴) مربا باید کامل قوام بیاید البته نه اینکه زیاد جوشانده شود و یا کم پخته شود زیرا مربای زیاد جوشیده شکرک و مربای غلیظ نشده کپک می زند . گاهی اوقات نیز به علت کم جوشاندن مربا و کم بودن شکر در آن ، مربا کپک می زند که می بایست برای جلوگیری ازکپک زدن مربا مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا چند جوش بزند تا غلیظ شود.
۶) بهتر است به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنید تا مربای خوشمزه‌تر و خوشرنگ‌تری داشته باشید. استفاده از شیره خرما، شیره توت و ریختن میوه‌های شیرینی مثل انواع توت در مربای توت‌فرنگی یا انبه در مرباهایی مثل مربای پرتقال، طعم بهتری به مربا خواهد داد. (یادتان باشد که ریختن شکر یا شیره زیاد در مربا، باعث شکرک‌زدن آن می‌شود، بنابراین به مقدار شکری که در مربا می‌ریزید، دقت کنید. این مقدار برای مرباهای مختلف متفاوت است.)
۸) برای آنکه مربا کیفیت و رنگ و شیره بهتری پیدا کند، بهتر است شکر را تقریبا ۱۰ ساعت با تکه‌های میوه مخلوط کنید و ظرف را داخل یخچال قرار دهید و در آن را ببندید و یک یا دو قاشق گلاب هم به مواد اضافه کنید.