بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامتی کبد
بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامتی کبد

کبد یکی از اندام‌های مهم بدن است و طیف وسیعی از عملکردهای بدن را بر عهده دارد. بنابراین مراقبت از سلامت کبد بسیار حائز اهمیت است.کبد عملکردهای متعددی را بر عهده دارد از جمله: ذخیره سازی گلوکز، مواد معدنی، ویتامین‌ها، و پاک‌سازی و سم‌زدایی خون. کبد بزرگ‌ترین غده در بدن انسان است و سلامت کلی انسان منوط به سلامت کبد است.

۱) سیب

غنی از پکتین است؛ ماده ای که برای حفاظت از بدن و حذف سموم از دستگاه گوارش ضروری به نظر می رسد.

۲)سیر

یکی از سالم ترین مواد غذایی روی این سیاره است و نقش مهمی در از بین بردن سموم بدن و حفظ سلامت کبد دارد. سیر سرشار از سلنیوم است؛ ماده معدنی که مسئول افزایش آنتی اکسیدان ها در بد است. سیر همچینن غنی از یک نوع اسید آمینه به نام آرژینین است که منجر به آرامش عروق خونی شده و فشار روی کبد را کاهش می دهد. سیر منبع خوبی از ویتامین ب ۶ است که خاصیت ضد التهابی دارد. ویتامین سی موجود در سیر مسئول محافظت از بدن در برابر اکسیداسیون و آسیب سلولی است.

۳) گوجه فرنگی

حاوی مقادیر زیادی گلوتاتیون است و لیکوپن موجود در آن نیز موجب مقاومت در برابر ابتلا به سرطان سینه، پوست و سرطان ریه می شود.

۴) گردو

مانند سیر حاوی آرژینین است. گردو منبع خوبی از گلوتاتیون، اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها و چربی های غیر اشباع نیز محسوب می شود. گلوتاتیون و اسیدهای چرب به حفظ عملکرد کبد کمک می کنند.

۵) روغن زیتون

تا زمانی که مصرف این نوع روغن در حد اعتدال باشد، یک منبع غذایی مفید برای از بین بردن سموم مضر بدن محسوب می شود. در واقع این نوع روغن به همراه روغن کنف، و بذر کتان پشتیبان های عالی برای کبد برای از بین بردن سموم مضر بدن هستند.

۶) زردچوبه

حاوی ماده فعالی به نام کورکممین است؛ نوعی آنتی اکسیدان که اثرات ضد التهابی دارد و همچنین باعث تولید صفرا می شود، جریان خون را افزایش می دهد و به عنوان تصفیه کننده کبد عمل می کند.

۷) لیمو

نوشیدن یک لیوان آب لیمو باعث تحریک عملکرد کبد می شود و البته این کار با معده خالی توصیه می شود. لیمو سرشار از ویتامین سی و آنتی اکسیدان ها برای پاک کردن سموم بدن است.

۸) اسفناج

اسفناج خام منبع عمده از گلوتاتیون است و به روند پاکسازی کبد کمک می کند. سبزیجات سبز مانند اسفناج همچنین منبع غنی از کلروفیل، یک رنگدانه طبیعی است که برای حفظ سلامت کلی کبد مفید است.

۹) گریپ فروت

یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است که موجب پاکسازی کبد می شود. گریپ فروت همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به بالا رفتن تولید آنزیم های تمیز کننده کبدی و افزایش روند پاکسازی طبیعی کبد منجر می شود.

۱۰) چای سبز

غنی از آنتی اکسیدان ها به خصوص کاتچین است و به محافظت از بدن در برابر سموم و افزایش عملکرد کبد کمک می کند.

۱۱) کلم ها

کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار، و آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی بنام «گلوکوزینولات» هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.

۱۲) چغندر و هویج

هویج سرشار از گلوتاتیون، یک پروتئین است که به سم زدایی کبد کمک می کند. هر دو گیاه حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.