۲۰ نوع آش متفاوت و خوشمزه - بخش دوم
۲۰ نوع آش متفاوت و خوشمزه - بخش دوم
11 ) آش قوروت قیله

یک عدد پیاز بزرگ را نگيني خرد کنيد و در روغن تفت دهيد. دویصد گرم گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله را هم خرد کرده، همراه پياز تفت دهيد. حالا مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنيد و مقداري حرارت دهيد تا عطر ادويه کاملا آزاد شود. حدود یک و نیم پیمانه آب به مواد بيفزاييد تا کاملا روي مواد را بگيرد. اجازه دهيد گوشت خوب پخته شود. صد و پنجاه گرم نخود‌ خيس خورده و دویصد گرم بلغور را همراه دو پيمانه آب اضافه کنيد تا نخودها آب کافي داشته باشند و خوب بپزند.

12 ) آش ترخینه اراکی

سه عدد ترخينه‌ آماده را از شب قبل در چهار پيمانه آب خيس كنيد. یک پیمانه نخود، لوبيا و عدس را هم از شب قبل به صورت جداگانه خيس كنيد. قابلمه مناسبي آماده كرده و نخود و لوبيا را در آن بريزيد و به همراه مقداري آب بگذاريد بپزد. در اين فاصله دو عدد پياز خلالی خردشده را هم در روغن سرخ كرده و كمي هم زردچوبه به آن اضافه

13 ) آش دانه

یک پیمانه لوبيا و یک پیمانه نخود را با هم بپزيد. یک پیمانه جو و یک پیمانه عدس را به صورت جداگانه بپزید و در نهايت همه حبوبات را با یک پیمانه آبِ ‌گوشت مخلوط کنيد و داخل آن مقدار زيادي پياز سرخ‌شده، نعناداغ، نمک و فلفل بريزيد و بگذاريد بپزد.

14 ) آش بادمجان

حبوبات( سه پیمانه نخود، سه پیمانه لوبیا چیتی، یک پیمانه عدس، یک پیمانه بلغور) را از شب قبل خيس کنيد و آب آن ها را چند بار دور بريزيد سپس بگذاريد خوب بپزند و بعد مقداري روغن اضافه کنيد که ته نگيرند. دو عدد بادمجان‌ را پوست گرفته و تخمه‌هايش را دور بريزيد، سپس آن ها را به شکل نگيني خرد کرده و وقتي حبوبات پخت به آش اضافه کنيد. البته به جاي اين کار‌مي‌توانيد بادمجان‌ها را سرخ کرده و در مخلوط‌کن بريزيد و بعد به آش اضافه کنيد.

15 ) آش رشته فوری

سه عدد پياز را خرد كنيد. پنج حبه سير را هم رنده كرده يا ريز خرد كنيد. پياز را در روغن تفت دهيد تا طلايي شود. سير را هم در تابه جداگانه‌اي سرخ كنيد و كنار بگذاريد. نصف قابلمه متوسطي را آب كنيد و بگذاريد جوش بيايد، سپس صد گرم سبزي آش خشک شده که آن را خیس کرده اید، داخل قابلمه بريزيد و بگذاريد حدود نيم‌ساعت بجوشد. وقتي سبزي كاملا پخت، نصف کنسرو نخود، نصف کنسرو عدس و نصف کنسرو لوبیا چیتی را اضافه كنيد. حالا می‌توانيدیک سوم بسته رشته آشی را اضافه كنيد.

16 ) آش آبغوره

نصف پیمانه لوبياقرمز را خوب بپزيد و آب آن را خالي کنيد، سپس به آن يك ليوان آبِ‌ گوشت اضافه کنيد. نصف پیمانه برنج شسته شده را داخل قابلمه بريزيد، بعد از نیم ساعت که برنج کمي پخته شد، دو دسته کوچک سبزي، شامل تره و جعفري خردشده را به آن اضافه کنيد و حدود يکي دو ساعت بگذاريد بپزد. بعد دو عدد گوجه‌فرنگي‌هايي که به حالت نگيني خرد کرده ايد را به همراه یک قاشق سوپ خوری رب گوجه‌فرنگي و مقداری نمک و فلفل داخل آش بريزد تا خوب بپزد.

17 ) آش چغندر

دو عدد چغندر تکه‌تکه شده را در حبوباتي که از قبل پخته شده ( لوبیا سفید، نخود، لوبیا چیتی و عدس از هر کدام نصف پیمانه) به همراه چهار پیمانه برنج عطری نیم دانه و یک کيلوگرم سبزي آش خردشده شامل تره، جعفري، گشنيز، گزنه، برگ چغندر و زلنگ (سبزي محلي مخصوص شمال) در قابلمه بريزيد و بگذاريد بپزد. وقتي برنج پخته شد، یک قاشق سوپ خوری سيرداغ، یک چهارم پیمانه پيازداغ و یک قاشق سوپ خری نعناداغ را که از قبل آماده کرده‌ايد همراه مقداری نمک، فلفل و زردچوبه داخل آش بريزيد.

18 ) آش گندم

یک پیمانه لوبيا چیتی و نصف پیمانه عدس را که از قبل خيس کرده بوديد، داخل قابلمه ای بریزید و بگذارید بپزند، سپس یک پیمانه بلغور گندم و هفتصد و پنجاه گرم سبزي آش خردشده (اسفناج، تره، گشنيز، جعفري، سير تازه ) اضافه کنيد. زماني که آش در حال آماده شدن بود، مقداری پيازداغ، فلفل، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنيد. در صورت تمايل مي‌توانيد کشک را همان موقع بريزيد. آش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید.

19 ) آش ماست

نصف پیمانه لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس دو عدد پیاز خلالی خردشده را داخل آن تفت دهید. مقداری زردچوبه هم بریزید. بعد از اینکه نرم و طلایی شدند، لپه های خیس خورده را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. چهار پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و درِ قابلمه را ببندید و بگذارید لپه با حرارت کم بپزد. یک پیمانه برنج از قبل خیس خورده را همراه با چهار پیمانه آب داخل قابلمه دیگری بریزید و صبر کنید تا بپزد و لعاب بیندازد
دویصد گرم گوشت چرخ کرده و مقداری نمک و فلفل هم اضافه کنید و ورز دهید. گوشت را قلقلی کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. در اواخر پخت، گوشت قلقلی ها را همراه با یک عدد پیاز خردشده به آش اضافه کنید. مقدار نمک و فلفل آش را هم اندازه کنید. وقتی آش را از روی حرارت برداشتید، سه پیمانه ماست که آن را در ظرفی خوب زده اید، به آش اضافه کنید و هم بزنید، سپس آن را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید.

20 ) آش میوه

سیصد و پنجاه گرم مخلوط نخود، لوبیا و بلغور گندم را آماده کنید. نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن ها را عوض کنید. بلغور گندم را چند ساعت قبل از طبخ بشویید و در سبدی بریزید تا خشک شود. دویصد گرم برنج را هم از یکی دو ساعت قبل داخل مقداری آب خیس کنید. در یک قابلمه مناسب نخود، لوبیا، بلغور گندم و مقداری آب بریزید. کمی زردچوبه هم اضافه کنید،
وقتی سبزی و مواد داخل آش پختند، کوفته ها را اضافه کرده، صبر کنید تا مواد به خورد هم بروند. حدود ده تا پانزده دقیقه قبل از اینکه آش را از روی حرارت بردارید، گوجه سبز، آلبالو، زردآلو (از هر کدام پانصد گرم) را بدون هسته هایشان داخل آش بریزید. صبر کنید تا میوه ها بپزند ولی له نشوند. آش آماده را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید، با مقداری کشک تزئین و سرو کنید.