عکس نان مخصوص رمضان تبریز
_mehrnegar.cake_
۲۱
۶۳۱

نان مخصوص رمضان تبریز

۹ خرداد ۹۸
اینم یه نون خیلی خوشمزه در اواسط #ماه_رمضان 😁
دستورش از کاربر عزیز خانم R.naebi هست. ممنون ازشون. دقیقا طبق تعریفات خودشون همونجوری بود. بوش که مست کننده ، طعمش هم بی نظیر😋 طعم این نون بیشتر تو مایه های شیرماله. من با نصف دستور درست کردم.

مواد لازم :
آرد ۴ الی ۴.۵ پیمانه
شکر ۵ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ‌ ۲ عدد
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ‌ ‌ ۱/۲ پیمانه
ماست‏ ۲ قاشق غذا خوری
خمیر مایه ۱.۵ قاشق غذا خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
روغن مایع ‌ ۱/۲ پیمانه
بهبود دهنده ‌‌‌‌‌ ۱ قاشق چای خوری
کره ۵۰ گرم
پودر دارچین و زنجبیل به مقدار لازم

طرز تهیه : همه مواد باید به دمای محیط برسه ، سرد و گرم نتیجه خوب نمیده. خمیر مایه رو با شیر ولرم (داغی آن انگشت را نسوزاند) و یه قاشق از شکر مخلوط کرده ، روی آن را میپوشانیم ، ۱۰ دقیقه میگذاریم تا عمل بیاد. تمام موادمون به غیر از (آرد + بیکینگ پودر + بهبود دهنده) رو با چنگال میزنیم تا يكدست بشه ، بعد خمیر مایه عمل اومده رو به مواد اضافه میکنیم و دوباره با چنگال هم میزنیم. بعد آرد را کم کم روی موادمون الک میکنیم. ممکنه به خاطر کوچیکی یا بزرگی تخم مرغها اندازه آرد یکی دو قاشق فرق کنه ، خمیر رو ورز میدیم تا لطیف بشه بعد روی خمیر رو میپوشونیم و ۲ ساعت در جای گرم میذاریم. بعد از پف کردن ، پف خمیر را میگیریم و چند ثانیه ورز می دهیم. سینی فر را چرب کرده نصف خمیر رو با وردنه به اندازه یک سانت باز میکنیم ،‌ بقیه خمیر رو رول‌ های باریک درست کرده با فاصله حالت ضربدری شکل میدیم و روی خمیر قرار میدیم. روی نون رو زرده تخم مرغ و زعفران زده و‌ کنجد می پاشیم و دوباره روی خمیر رو به مدت ۱۵ دقیقه برای استراحت دوم میپوشونیم. مدت پخت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه (البته بستگی به فر داره) با دمای ۱۸۰ هست. بعد از پخت روی نان رو با برس عسل میزنیم و با گردو و پسته و نارگیل تزیین میکنیم.
نکته : به جای دارچین و زنجبیل از هل و وانیل هم میتونید استفاده کنید که من خودم دارچین و وانیل زدم. مقدارش هم بستگی به خودتون داره نصف تا ۱ ق چ خوبه. آرد خیلی اضافه نکنید که خمیر سفت میشه. خمیرتون رو خیلی کلفت نکنید که خوب مغز پخت بشه. ماست رو از دستور حذف نکنید. بهبود کننده رو اگه استفاده نکنید هم مشکلی پیش نمیاد. من خودم برای تزیین از کنجد و گردو و پودر نارگیل استفاده کردم. شیرینی نون خیلی کمه روی نون حتما عسل بمالید.

#نان#نان_مخصوص#نان_مخصوص_رمضان_تبریز
...
نظرات