عکس برشتوک
صفری
۷
۱۷۳

برشتوک

۷ تیر ۰۲
#برشتوک

هوا بارونيه ياد قديما و کودکیمون بخیر بغل اين بخاري نفتيا مینشستیم و  مشقامون و مینوشتیم گاهی هم لوله خودکارمون و میچسبوندیم بهش و باهاش بادکنک میساختیم یا پوست پرتقال میذاشتیم روش تا بوش اتاق و پر کنه  واى كه چه حس قشنگیه
.پاييز باشد سرما نه سردت كند،كه قلقلك دهد جانت را
بوى چاي تازه دم و چراغ نفتي
بروى زير پتوی گل گلى
گوش بدى به راديويى كه با خش خش ميخوند



#برشتوک_نخودچی رویا
سلام برشتوک یه شیرینی راحت و خوشمزه و پرطرفدار
آرد نخودچی ۷۵ گرم (نصف لیوان)
پودر قند ۴۰ گرم (۲ تا ۳ ق غ)
روغن جامد(نیمه جامد) یا کره ۵۰ گرم
هل آسیاب شده ۱/۲ ق چ
شکلات تخته ای حدودا ۵۰گرم
شکلات تخته ای رو به روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم ) آب کردم یه کوچولو آخر کار وقتی روان شود کمتر از یه قاشق هم می تونین روغن مایع بریزین حواستون باشه زیاد نریزین خراب می کنه مزه اش رو و کیفیتش رو .
داخل قالب های سیلیکونی کوچیک به اندازه نصف قالب رو با قاشق کوچک از شکلات ریختم و گذاشتم یخچال تا شکلات بسته بشه .
حالا رفتم سراغ درست کردن مواد برشتوک .
آرد نخودچی رو الک کردم و روی حرارت کم قرار دادم تا کمی رنگ ارد تغییر کنه حدودا یک ربع باز حواستون باشه حرارت زیاد باشه ارد نخودچی بالافاصله می سوزه . مدام هم زدم و بعد روغن جامد (کره) رو ریختم و هم زدم . پودر قند رو هم الک کردم و اضافه کردم و هل رو هم ریختم و حرارت رو خاموش کردم .
قالب ها رو از یخچال بیرون آوردم و از مواد داخل قالب روی شکلات ها ریختم . حتما مواد گرم باشه سرد که باشه به شکلات نمی چسبه .
بعد داخل یخچال یکی دو ساعت قرار دادم و بعد از قالب راحت بیرون آوردم .
قالب هم نیاز به چرب کردن نداره .
اگر در تعداد بالا می خواین درست کنین و قالب هاتون کمه حتما اگه مواد برشتوک سرد شده دوباره روی حرارت قرار بدین گرم بشه و بعد روی شکلات بریزین .
در مورد ماندگاری اگه با کره درست کنین تا دو هفته در طرف بسته در جای خنک با کیفیت می مونه ، اگه با روغن جامد درست کنین تا یکی دوماه هم با کیفیت می مونه .
بستگی به سایز قالب تعداد متغیره ، قالب های من کوچیک تر هستند و حدودا ۱۳ عدد شد .
یه نکته هم بگم اگه قالب ندارین موردی نداره اول مواد برشتوک رو درست کنین و بریزین کف یه طرف پیرکس و بعد روش شکلات بریزین و بزارین یخچال و بعد از بسته شدن با چاقو برش بدین .

اگه درست کردین راضی بودین فاتحه‌ای برای پدرم بفرستین
...
نظرات