عکس عید مباهله مبارک

عید مباهله مبارک

۲۲ تیر ۰۲
اللّٰهم صلِّ عَلی محمدٍ وَ آلِ محمّد وَ عجّل فَرَجَهم⁦☘️⁩
اللّٰهم عجِّل لِوَلیکَ الفرج 💚
در روز مباهله چه اتفاقی رخ داد؟
مباهله در لغت به معنای یکدیگر را لعنت و نفرین کردن است. در روز مباهله بنا بر این بود؛ که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغ‌گو است، عذاب کند.
مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی‌الحجه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر(ص) طی نامه‌ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر(ص) آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.
در راستای دعوت به دین اسلام که از سوی پیامبر(ص) از مردم ممالک مختلف صورت می‌گرفت، هیئت نجرانی در مدینه به خدمت پیامبر رسیدند تا از محتویات دعوت اطلاع بیشتری پیدا کنند، اما آنان بر ادعای خود اصرار داشتند و دلیل الوهیت مسیح را، تولد عیسی(ع) بدون واسطه پدر می‌دانستند.
طبق اسناد تاریخی در این هنگام فرشته وحی نازل شد و این سخن خدا را بر قلب پیامبر(ص) جاری ساخت: «به درستی که مَثَلِ عیسی نزد خداوند مانند آدم است که خدا او را از خاک آفرید».
در این آیه، خداوند با بیان شباهت تولد حضرت عیسی(ع) و حضرت آدم(ع)، یادآوری می‌کند که آدم(ع) را با قدرت بی‌پایان خود، بدون این که دارای پدر و مادری باشد، از خاک آفرید و اگر نداشتن پدر گواه این باشد که مسیح(ع) فرزند خدا است، پس حضرت آدم(ع) برای این منصب شایسته‌تر است؛ زیرا او نه پدر داشت و نه مادر.
اما با وجود گفتن این دلیل، آنان قانع نشدند و خداوند به پیامبر خود، دستور مباهله داد تا حقیقت آشکار و دروغ‌گو رسوا شود؛
خداوند در آیه 61 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو بیایید فرزندان‌مان و فرزندان‌تان و زنان‌مان و زنان‌تان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».
طبق توافق قبلی، پیامبر(ص) و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمایندگان نجران دیدند که پیامبر(ص) فرزندش حسین(ع) را در آغوش دارد، دست حسن(ع) را در دست گرفته و حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) همراه اویند و به آن‌ها سفارش می‌کند، هرگاه من دعا کردم شما آمین بگویید. مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از اینکه پیامبر(ص)، عزیزترین و نزدیک‌ترین کسان خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی و الهی قرار نمی‌داد.
سرانجام مباهله وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر(ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر(ص) اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند و جزیه بپردازند.
مباهله پیامبر(ص) با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اولا محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم(ص) خود گواه این مدعا است؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این ره نمی‌نهد.
نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه بسا به از بین رفتن و نابودی دروغ‌گو بیانجامد. از طرف دیگر، پیامبر(ص) کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد و جگرگوشه‌های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر(ص) به درستی دعوتش می‌باشد که با جرأت تمام، نه تنها خود، بلکه خانواده‌اش را در معرض خطر قرار می‌دهد.
در خصوص اعمال روز مباهله، در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان، اعمال مخصوصی بدین شرح برای این روز ذکر شده است. اول غسل که نشان پالایش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرایش جان و صفای باطن است؛ دوم روزه، که سبب شادابی درون است؛ سوم دو رکعت نماز؛ چهارم دعای مخصوص این روز که به دعای مباهله معروف است و شبیه دعای سحر ماه رمضان می‌باشد. همچنین در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه روایت شده است.

عیدتون مبارک 😍⁦❤️⁩🌈
دلتون شاد⁦❤️⁩

تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان
می نشینی بگو یا صاحب الزمان
برمی خیزی بگو یا صاحب الزمان
السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی (عج)💚😍
یا صاحب الزمان🌷
اللّٰهم عجِّل لِوَلیکَ الفرج ⁦☘️⁩

التماس دعا برای ظهور امام زمان(عج) 🌸
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ
وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ
وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ
وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ
وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ
فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا
کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ
اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ
یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ
الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

#یا_امیرالمؤمنین
#غدیر_تا_مباهله
#عید_مباهله_مبارک
#عید_مباهله #مباهله
#داستان_کوتاه
#داستانک #داستان
#کوکی
#کوکی_شکلاتی
#اللّٰهم_عجّل_لولیک_الفرج
#امام_زمان_(عج)
#دعای_فرج
#فاطمه⁦❤️⁩زهرا
...