عکس پنیر خانگی
Parastoo Izadi
۴۲
۹۴۹

پنیر خانگی

۲ هفته پیش
#پنیر_خانگی
شیر 2 لیتر
سرکه 6 قاشق غذاخوری
نمک‌ دو قاشق غذاخوری
طرز تهیه:

ابتدا ۲ لیتر شیر پرچرب را در ظرفی بریزید. ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا شیر به نقطه جوش برسد. البته نمی‌خواهیم شیر به طور کامل به نقطه برسد و دمایی کم‌تر از نقطه جوش مدنظر است. در طول این مدت، شیر را هم بزنید تا به‌اصطلاح ته نگیرد.
زمانی که شیر به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کنید. یعنی در این حالت باید حرات متوسط یا کم داشته باشیم.
پس از این‌که دمای شعله کم شد، سرکه سفید را اضافه کنید.
البته نیازی نیست که تمامی سرکه را به یکباره اضافه کنید. می‌توانید کم‌کم آن را به شیر اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن، شیر را به‌آرامی هم بزنید. با هم زدن خواهید دید که شیر به ۲ قسمت آب‌پنیر و دلمه تبدیل می‌شود. در طول این فرآیند نیز می‌توانید همچنان سرکه را به شیر اضافه کنید.
بعد از این‌که شیر به دو بخش مجزا تقسیم شد، ظرف را از روی حرارت بردارید و به مدت حدود ۱۵ دقیقه به آن استراحت دهید. با این کار، فرآیند تشکیل دلمه و آب‌پنیر تکمیل می‌شود. در این حالت بهتر است که در ظرف را ببندید.
بعد از سرد شدن، ظرف دیگری آماده کنید و روی آن یک آب‌کش قرار دهید. سپس پارچه توری را روی آبکش قرار دهید.
در ادامه، با یک کفگیر مناسب، دلمه‌های ایجاد شده را روی توری بریزید تا آب آن‌ها خارج شود و پنیر روی توری باقی بماند.
زمانی که تمامی پنیرها را روی توری جمع کردید، می‌توانید توری ببندید.
در این مرحله باید توری را خیلی خوب فشار دهید تا باقی‌مانده آب موجود نیز تخلیه شود. سپس می‌توانید توری را گره بزنید و به مدت ۱ ساعت به پنیر استراحت دهید. در این روش از طرز تهیه پنیر می‌توانید می‌توانید تا زمان رسیدن به بافت موردنظر، صبر کنید یعنی شاید به بیش از ۱ ساعت زمان – بسته به سلیقه – نیاز داشته باشید. هرقدر بیشتر به پنیر استراحت دهید، پنیر سفت‌تری هم خواهید داشت.
در آخر نمک رو به آب پنیر اضافه کنید و بعد پنیرهارو قاچ کنید و در ظرف در بسته در آب نمک و سپس در یخچال قرار دهید.
...
نظرات