عکس تورتای اسفناج
تورتای اسفناج یه غذای فست فودی بسیار مقوی و خوشمزه 👌 که واقعا خیلی عالیه و طعم عطرش کنه نگم براتون حتما امتحانش کنید که فوق العادس 😋 امیدوارم این دستور آماده کنید و لذت ببرین از بافت و طعم این خوشمزه👌
دستور پخت از شقایق ولایتی
Shaghayegh Velayati
...
مواد لازم

تورتای اسفناج

۸
مواد اصلی
آرد قنادی
۳ پیمانه
پودر خمیر مایه (فوری)
۳ قاشق چای خوری
آب ولرم
۱ پیمانه
تخم مرغ
۱ عدد
روغن مایع
۶ قاشق غذا خوری
شکر
۴ قاشق چای خوری
نمک
۱ قاشق چای خوری
مواد میانی :
اسفناج
۸۰۰ گرم
تخم مرغ
۲ عدد
آرد سوخاری
۲ قاشق غذا خوری
پنیر پارمسان
۲۰۰ گرم
ذرت شیرین
۱۰۰ گرم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
مواد رومال:
زرده تخم مرغ
۱ عدد
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
مواد لازم
سیاه دانه
به مقدار لازم
کنجد
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

تورتای اسفناج

تورتای غذای ملل فست فود
طرز تهیه

تورتای اسفناج

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۲۵
دقیقه
۱
خمیر مایه ، شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند ) و ۱ قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۵ – ۱۰ دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند ( کف کند ).
۲
تخم مرغ ، باقی مانده شکر ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند ، خمیر مایه را با چند قاشق آرد را مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.
۳
پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود ، روی سطح کار ارد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید ، خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید ) ، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.
۴
داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید ، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.
۵
بریم برای مواد میانی تورتای ، برگ های اسفناج را داخل یک مخلوط کن یا بلندر بریزید و چند دور بگردانید تا خرد شود؛ می توانید خودتان آن را با یک چاقو خرد کنید و کنار بگذارید
۶
۲ عدد تخم مرغ درشت را در یک کاسه بشکنید و خوووب هم بزنید تا از حالت لختی بیرون بیاید و کف کنند، سپس ۲۰۰ گرم پنیر پارمزان رنده شده، ۲ قاشق آرد سوخاری و ذرت شیرین مقداری نمک و فلفل و زردچوبه و در آخر اسفناج های خرد شده را به آن اضافه کنید و همه مواد را باهم مخلوط کنید.
۷
خمیر را از ظرف بیرون بیارید و روی یک سطح آرد بپاشید خمیر را روی آن قرار داده و شروع کنید به ورز دادن خمیر کنید. یک سینی فر را بیارید و کف آن کاغذ روغنی بی اندازید، با استفاده از یک فرچه از روغن مایع برداشته و روی کاغذ بمالید.
۸
خمیر را به دو نیمه مساوی تقسیم کنید یک نیمه را گرد کرده و با وردنه باز کنید تا به صورت یک لایه گرد و نازک در بیاید خمیر را بردارید و داخل سینی فر و روی کاغذ روغنی بی اندازید، سپس از مواد پنیری-اسفناجی که از قبل تهیه کرده بودید بردارید و داخل خمیر بریزید.
۹
توجه کنید که نوع ریختن مواد روی خمیر باید به این شیوه باشد که: دو الی سه قاشق از مواد را در وسط قرار دهید، سپس مجددا از این مایه برداشته و به شکل یک حلقه دور تا دور خمیر بریزید.
۱۰
پس از این مرحله حالا نیمه دیگر خمیر را بردارید و آن را گوله کرده و با وردنه صاف کنید تا مثل لایه خمیری اول پهن و گرد و نازک شود، لایه خمیری را بردارید و آن را به آهستگی روی کل مواد درون سینی قرار دهید، باید از یک فنجان با دهانه باز استفاده کنید و آن را به آرامی روی قسمت میانی خمیر قرار دهید بطوری که مواد درون خمیر کاملا در محیط دهانه فنجان قرار بگیرد. دور تا دور لبه های دو لایه خمیری را به با ضربات انگشتانتان به هم وصل کنید، ناحیه مرکزی خمیر را هم با همین شکل با انگشتتان ضربه بزنید.
۱۱
حالا از یک چاقو تیز استفاده کرده و خمیر را چهار قاچ کنید باز هم قاچ ها را افزایش دهید تا در نهایت به ۲۰ تورتای اسفناجی دست پیدا کنید.
۱۲
فنجان را از مرکز تورتا بردارید سپس یک عدد زرده تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده خوووب بزنید و از یک فرچه کمک بگیرید و با کمک فرچه روی قسمت های مختلف تورتا زرده تخم مرغ را بمالید.
۱۳
روی قسمت میانی (یا سیاه دانه) بپاشید و اطراف تورتا کنجد بپاشید و سینی را در فری با دمای ۱۸۰ درجه و به مدت ۲۵ دقیقه قرار دهید تا روی آن کاملا طلایی شود. نوش جان
سایر نکات

تورتای اسفناج

این خمیر كه دستورشو نوشتم در ابتدای دستور بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است ، بافت و ماندگاری خوبی دارد و میتوانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری اش کنید.
نکته :این خمیر بسیار ترد و سبک است و مناسب برای انواع غذاها ، پیراشکی ، کلوچه ،نان صبحانه ، نان شکم پر ، پیتزا و … است ، حتی میتوانید آن را در روغن سرخ کنید ، این خمیر جادویی خمیری همه کاره است???
من در توستر در دمای ۱۶۰ بمدت یک ربع آماده کردم تورتای اسفناجو دمای فر با دمای توستر فوق میکنه پس دقت داشته باشین .
نظرات دستور پخت

تورتای اسفناج