عکس نان چالا
یک نان خوشمزه با بافتی نرم، مناسب صبحانه، عصرانه، افطار و سحری های#رمضان
❌لطفا نکات خوانده شود❌
...
مواد لازم

نان چالا

۲
مواد اصلی
آب ولرم
۱ پیمانه
خمیر مایه
۱ قاشق غذا خوری
شکر
۱/۲ پیمانه
آرد
۴ پیمانه
نمک
۲ قاشق چای خوری
روغن مایع
۳/۴ پیمانه
تخم مرغ بزرگ
۳ عدد
کلمات کلیدی

نان چالا

طرز تهیه

نان چالا

درجه سختی
زمان تهیه ۱۲۰
دقیقه
زمان پخت ۲۵
دقیقه
۱
درظرفی که فلزی نباشد،آب، خمیر مایه و ۱ قاشق غذاخوری از شکر را با قاشق چوبی مخلوط میکنیم، کنار میگذاریم تا خمیر مایه عمل بیاید(۵ تا ۱۰ دقیقه)
۲
در ظرفی دیگر آرد، باقیِ شکر و نمک را مخلوط کرده، خمیر مایه عمل آمده، روغن و تخم مرغ را به آن اضافه میکنیم خوب مخلوط میکنیم حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز میدهیم تا خمیر بدست آید.
۳
خمیر ورز داده شده را در کاسه ای چرب قرار میدهیم روی آن را میپوشانیم و به مدت ۱ تا ۱ ساعت و نیم استراحت میدهیم تا حجم آن ۲ برابر شود.بعد از زمان مذکور پف خمیر را میگیریم، به ۳ قسمت تقسیمش میکنیم و گیس بافت میکنیم، روی آن را میپوشانیم و ۱ ساعت دیگر استراحت میدهیم.
۴
بعد از استراحت دوم میتوان خمیر را با مخلوطِ ۱ تخم مرغ+۲ قاشق چای خوری آب+۱ قاشق چای خوری شکر و مقداری کنجد رومال کرده، در قالب مورد نظر قرار دهیم و در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه داغ شده به مدت ۲۵ دقیقه بپزیم و درصورت تمایل تا طلایی شدن، روی آن را گریل کنیم.
سایر نکات

نان چالا

پیمانه همان لیوان دسته دار فرانسوی است.
دوستان من این نان رو با آرد قنادی درست کردم و نمیدونم با آرد نانوایی به چه صورت خواهد بود.لطفا اگر کسی با آرد نانوایی درست کرد و راضی بود اینجا کامنت بگذاره تا سایر دوستان از تجربیات ایشون استفاده کنن?
با این مقدار از مواد حجم نان زیاد میشود، لذا سعی کنید با نصف دستور نان را درست کنید(برای نصف دستور 1 عدد تخم بزرگ و 1 عدد کوچک نیاز است)اگر راضی بودید و قلق دستتان آمد دفعات دیگر با مقادیر طبق دستور درست کنید.
اصل نان به شکل گیس بافت است ولی اگر برایتان سخت بود میتوانید به شکلهای دیگر در آورید.
میتوانید گیس بافت کنید و در قالب لوف بگذارید یا در قالب گرد دور تا دور به صورت دایره فُرم دهید.
حین کار با خمیر، درصورت چسبندگی کمی دستتان را خیس کنید.
نظرات دستور پخت

نان چالا