مواد لازم

نان شیر مال

۶
مواد اصلی
نمک
۱/۸ قاشق مربا خوری
کره
۱۰۰ گرم
آرد
۳ لیوان
شکر
۱/۲ لیوان
شیر
۱ لیوان
کشمش
۱/۲ لیوان
تخم مرغ
۱ عدد
پودر مخمر
۱ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

نان شیر مال

طرز تهیه

نان شیر مال

درجه سختی
زمان تهیه ۱۸۰
دقیقه
زمان پخت ۲۰
دقیقه
۱
ابتدا مخمر را با ۲ قاشق آب ولرم مخلوط كرده و بعد شكر را اضافه میكنیم و مخلوط كرده و ۱۰ دقیقه آن را در جای گرم قرار میدهیم تا مخمر عمل بیاید.
۲
درون ظرفی گود تخم مرغ ، کره آب شده ، شیر ، شکر ، مخمر آماده را مخلوط میكنیم.
۳
آرد را با نمك مخلوط كرده و حد اقل ۳ مرتبه الك میكنم تا سبك شده و كمی هوا بخورد سپس آن را كم كم به مواد اضافه میكنیم تا خمیر لطیفی بدست بیاید و در آخر نیز کشمش را اضافه میكنیم.
۴
خمیر را كه حالا لطیف و كمی چسبنده است مقداری ورز میدهیم البته بدون اضافه كردن آرد اضافی و بعد حد اقل ۳ساعت داخل ظرف چرب شده ای قرار داده و روی آن را یك پارچه مرطوب نخی می اندازیم. ) ، پس از این مدت زمان خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.
۵
برای رومال مقداری کره آب شده و ۱ زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید ، در صورت تمایل میتوانید مقداری کنجد نیز روی آن بپاشید ، خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و ۲۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید ( برای پوک شدن نان شیرمال این استراحت لازم است ).
۶
پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید ، در پایان پخت میتوانید گریل بالا را ۲ دقیقه روشن کنید تا روی نان ها طلایی شود ، نان ها را پس از خنک شدن سرو کنید.
تصاویر مراحل تهیه

نان شیر مال

بیشتر
سایر نکات

نان شیر مال

میتوانید سه قسمت از خمیر را بصورت نوارهای بلندی حالت دهید سپس بصورت گیس بافت ببافید ، میتوانید انواع مدل ها مانند گل ، اشکال هندسی ، حیوانات و … را با خمیر درست کنید
خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند ، ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان ها خواهد شد
در صورت تمایل میتوانید مقدار شکر را 2 برابر کنید ، استفاده از کشمش اختیاری میباشد و بجای آن از گردو هم میتوانید استفاده کنید
بهتر است داخل فر یك ظرف آب هم قرار دهید تا نان شما خوشمزه تر و پوك تر شود.
نظرات دستور پخت

نان شیر مال