مواد لازم

دلمه رنگارنگ سبزيجات

۴
مواد اصلی
برگ مو
۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ
۲ عدد
رب گوجه ‌فرنگی
۳ قاشق سوپ خوری
روغن
۱/۲ پیمانه
نمک و فلفل
به مقدار لازم
مواد داخل دلمه
برنج
۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده
۴۵۰ گرم
پیاز ریزخردشده
۱ عدد
روغن
۱/۲ پیمانه
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
سبزی خردشده(جعفری،شوید،پیازچه،نعنا و گشنیز)
۲۰۰ گرم
کلمات کلیدی

دلمه رنگارنگ سبزيجات

طرز تهیه

دلمه رنگارنگ سبزيجات

درجه سختی
زمان تهیه ۴۰
دقیقه
زمان پخت ۱۸۰
دقیقه
۱
‌براي آماده كردن مواد داخل دلمه‌ها در تابه‌اي مقداري روغن ريخته و پياز را در روغن سرخ كنيد،سپس زردچوبه را افزوده، گوشت چرخ كرده را هم اضافه كرده و به همراه پياز خوب تفت دهيد.
۲
حالا سبزي خردشده را هم اضافه کرده، مواد را مخلوط خوب سرخ كنيد. حرارت را خاموش كرده و گوشت را كنار بگذاريد.برنج را شسته به همراه يك پيمانه آب با مقداري روغن و نمک و فلفل روي حرارت بگذاريد. برنج را به صورت كته بپزيد تا آب برنج كم شده و نيم‌پز شود.
۳
حالا برنج نيم‌پز را به گوشت اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد. مايه داخل دلمه‌ها آماده است
۴
برگ‌هاي مو را شسته و در آب جوش بيندازيد تا كمي نرم شود بعد بلافاصله آبكش كنيد. در هر برگ مقداري مايه دلمه ريخته و به شكل لوله‌اي بپیچید
۵
براي درست كردن دلمه پياز، آن را پوست كنده و از يك سمت، به صورت عرضي، يك شكاف عميق بزنيد و آن رادر مقداري آب جوش و نمك، پياز قرار دهيد تا كمي نرم شود.
۶
سپس آن را از آب جوش خارج كنيد و زير آب سرد بگيريد.‌ پياز خنك‌شده را از هم باز كرده، ورقه ورقه كنيد. داخل هر ورقه را از مواد دلمه پر كرده و برگ پياز را به شكل بقچه يا لوله‌اي بپيچيد.
۷
حالا كه همه دلمه‌ها آماده شدند ته ظرف مورد نظر يك لايه برگ دلمه چيده و دلمه‌ها را در ظرف بچينيد.‌ در تابه يا قابلمه‌اي جداگانه رب گوجه فرنگي را در كمي روغن تفت دهيد و مقداري نمك و فلفل اضافه كنيد. مي‌توانيد مقدار كمي هم آب اضافه كرده و آن را به شكل سس درآوريد.
۸
سس را روي دلمه‌ها ريخته و آنها را بپزيد. به اين صورت كه ظرف را در فر ازپيش‌گرم‌شده با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتيگراد به مدت دو ساعت حرارت دهيد تا دلمه‌ها بپزند.بعد از پخت آنها را به آرامي و با دقت در ظرف مورد نظر چيده، كمي سس روي دلمه‌ها بريزيد و سرو كنيد.
نظرات دستور پخت

دلمه رنگارنگ سبزيجات