مواد لازم

خورش ترش واش(آبکی)

۵
مواد اصلی
سینه مرغ
۲۵۰ گرم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
رب آلوچه ترش
۲ قاشق غذا خوری
سیر
۳ حبه
گوجه فرنگی
۴ عدد
بادمجان
۴ عدد
آبغوره یا آب نارنج
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم
سبزی (گشنیز،برگ چغندر،نعنا=300گرم)(جعفری،تره،ترش واش،خالواش=100گرم)
۴۰۰ گرم
کلمات کلیدی

خورش ترش واش(آبکی)

طرز تهیه

خورش ترش واش(آبکی)

درجه سختی
زمان تهیه ۱۰
دقیقه
زمان پخت ۹۰
دقیقه
۱
برای تهیه خورش ترش واش ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست گرفته، حدود ۳۰ دقیقه در آب نمک خیس کنید یا روی آن‌ها نمک بپاشید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.بعد از نیم ساعت، بادمجان‌ها را بشویید و بعد از خشک‌کردن، سرخ کنید.
۲
سینه مرغ را داخل تابه ریخته و با فلفل و زردچوبه تفت دهید.سیرها را رنده یا له کنید و داخل تابه‌ای ریخته و جداگانه تفت دهید. سبزی‌ها را ساطوری کرده و به سیر داخل تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید.
۳
بعد از چند دقیقه، سینه مرغ مزه‌دارشده را به سبزی‌ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. رب آلوچه را با کمی آب رقیق کنید و روی موادبریزید.
۴
حالا ۲-۳ لیوان آب روی این مواد بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به جوش بیاید و خورش جا بیفتد. بعد از حدود نیم ساعت، بادمجان‌های سرخ‌شده و آبغوره یا آب نارنج را به آن‌ها اضافه کنید. گوجه‌فرنگی‌ها حلقه‌حلقه برش بزنید و آن‌ها را در تابه‌ای جداگانه سرخ کنید.
۵
وقتی خورش جا افتاد، آن را در ظرف مناسب ریخته و گوجه‌فرنگی‌های سرخ‌شده را روی آن قرار دهید و خورش ترش واش را همراه با پلو ساده سرو کنید.
سایر نکات

خورش ترش واش(آبکی)

—من برای راحتی کار سبزی بمقدار زیاد تهیه میکنم و سرخ میکنم و فریز میکنم
—"ترش واش" یا شبدر ترشک نام یک گونه سبزی از سرده شبدر ترشک است که طعم ترشی دارد. از سبزی ترش واش در آشپزی گیلان برای پخت سبزی خورش یا خورش ترش واش استفاده می‌شود.
—در گيلان اين غذا را در گمج درست می‌كنند.
اين غذا بيشتر با ماهی دودی و ماهی كولی سرو می‌شود.
نظرات دستور پخت

خورش ترش واش(آبکی)