مواد لازم

نخود پلو با گوشت

۴
مواد اصلی
برنج
۳ پیمانه
پیاز درشت
۱ عدد
رب گوجه ‌فرنگی
۲ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده
۱/۲ پیمانه
نخود فرنگی نیم پز
۱۰۰ گرم
گوشت گوسفندی قیمه ای خردشده
۵۰۰ گرم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
دارچین و ادویه پلویی
به مقدار لازم
روغن مایع ، کره آب شده
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

نخود پلو با گوشت

طرز تهیه

نخود پلو با گوشت

درجه سختی
زمان تهیه ۱۲۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا برنج را بشویید و حدود یک ساعت خیس کنید. پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود، سپس تکه های گوشت، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت از قرمزی دربیاید. دو لیوان آب هم اضافه کنید و بگذارید گوشت بپزد.
۲
داخل قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. آبِ برنج خیس خورده را خالی کنید و سپس برنج را داخل آبِ در حال جوش بریزید. مقداری نمک هم بریزید. صبر کنید برنج چند قُل بزند. برنج را باید کمی زنده بردارید. اگر زیادی نرم شود شفته خواهد شد. حالا برنج را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید.
۳
در این فاصله به گوشت که تقریبا آبش تمام شده است، نخود فرنگی، نمک، دارچین و کمی زعفران اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند، سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.
۴
کف قابلمه ته دیگ مورد نظرتان را قرار دهید، سپس یک لایه برنج داخل آن بریزید. بعد مقداری از مخلوط گوشت و نخود را بریزید و روی آن مقداری دارچین و ادویه پلویی بریزید. مواد را به همین شکل لایه لایه داخل قابلمه بریزید. در انتها زعفران دم کرده را همراه با مقداری روغن آب شده بریزید. بگذارید برنج به مدت ۶۰-۴۵ دقیقه دم بکشد.
۵
وقتی برنج آماده شد، آن را داخل دیس برگردانید. ته دیگ را هم در ظرف دیگری بریزید. حالا می توانید برنج را سرو کنید.
تصاویر مراحل تهیه

نخود پلو با گوشت

بیشتر
سایر نکات

نخود پلو با گوشت

می توانید در انتهای کار، قبل از دم کردن برنج، یک قاشق سوپ خوری گلاب روی برنج بریزید. این کار کاملا سلیقه ای است؛ ولی طعم بی نظیری به غذا می دهد.
می توانید مقداری از برنج سفید را بردارید، همراه با تخم مرغ، زعفران، ماست و نمک ته چین درست کنید و آن را کف قابلمه به عنوان ته دیگ ته چین استفاده کنید.
عکس و تصاویر ارسالی از نخود پلو با گوشت
نظرات دستور پخت

نخود پلو با گوشت