الهام زندی پور
الهام زندی پور

دستور پختی یافت نشد

کیک مرغ

کیک مرغ

۱۷ تیر ۰۰
# کیک #مرغ # سر اشپز پاینوی
من سراشپز نیستم. اما عاشق غذا هستم. عاشق سنت آن، پختن آن و حتی به اشتراک‌ گذاشتن آن. (زک پوزن)#ashpazi_elena
...
کیک خرما

کیک خرما

۱۶ تیر ۰۰
# کیک # خرما
#ashpazi_elena
...
مرغ شکم پر

مرغ شکم پر

۱۵ تیر ۰۰
# مرغ شکم پر
مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر:مرغ: 1 عدد متوسطسبزیجات معطر: 200 گرمپیاز: 3 عدد متوسطسیر: 5 حبهمغز گردو: 100 گرمزرشک: نصف پیمانهرب انار: 4 قاشق غذا خوریرب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوریکشمش: نصف پیمانهآلو خورشتی: 6 عدد آلو جنگلی: 6 عدد دارچین: 1 قاشق چای خوریسیب زمینی: 1 عددهویج: 1 عددنمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازمآبلیمو تازه: به میزان لازم روغن مایع: به مقدار لازم کره: به میزان لازم زعفران آب کرده: به میزان لازم آماده‌سازی و پرکردن شکم مرغ ( مشترک برای پخت در فر و بدون فر) :اول نوبت پاک کردن و تمیز کردن مرغ است. مرغ را کاملاً بشویید و در قسمت‌های داخلی قفسه سینه وقت بیشتری بگذارید تا بعداً در هنگام پختن مرغ بوی بدی ندهد. اگر برای ناهار این غذا را درست می‌کنید از شب قبل این کار را انجام دهید.
دقت داشته باشید که اندازه مرغ باید متناسب باشد و چیزی در حدود 1.5 تا 2 کیلو گرم باشد. اگر وزن مرغ بیشتر باشد، باعث می‌شود که هنگام پخته شدن، محتویات داخل آن خوب مغز پخت نشوند.
زعفران دم کرده را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل و به همراه کمی روغن مایع در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و از آن برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید. مایع آماده شده را بر روی پوست مرغ و قسمت‌های داخلی آن اضافه کنید و خوب مرغ را به مواد آغشته کنید.سپس دو حبه سیر را به همراه یک پیاز پوست بگیرید و بشویید و به صورت خلالی ریز کنید و درون پوست و شکم مرغ قرار دهید. سپس بر روی کاسه مرغ یک سلفون بکشید و آن را به مدت نصف روز تا یک روز در یخچال قرار دهید تا با گذشت زمان هم بوی بد مرغ از بین برود و هم مقداری مرغ مزه دار شود. بعد از گذشت این زمان می‌توانید مرغ را از یخچال خارج کنید و سیر و پیاز را هم از داخل مرغ بیرون بیاورید و از آن ها برای تهیه سس مرغ شکم پر استفاده کنید.
نوبت به آماده کردن مواد داخل شکم مرغ است. ابتدا پیاز های باقیمانده را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.سپس یک تابه را آماده کنید و درون آن کمی روغن مایع به همراه مقداری کره بریزید و بر روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. مغزهای گردو را که از قبل آسیاب کرده‌اید را به تابه اضافه کنید و تفت دهید و سپس زرشک، کشمش، آلو جنگلی و آلو بخارا را به تابه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید تا مزه بگیرند.
آسیاب کردن گردو و همچنین اضافه کردن آلو جنگلی و آلو بخارا در این مرحله اختیاری است ولی طبق تجربه ثابت شده است که طعم بهتری به غذای شما می‌دهند.
سبزیجات معطر که شامل گشنیز، شنبلیله، پونه و جعفری است را تمیز کنید و بشویید و در صافی قرار دهید تا آب آن ها گرفته شود. سپس آن‌ها را به صورت ساطوری خرد کنید و در یک تابه دیگر که مقداری روغن در آن ریخته شده و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم داغ شده است را تفت دهید تا آب سبزی‌ها کشیده شود و تفت داده شود.سبزی ها را به سایر مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید و در نهایت به تابه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را هم بزنید. و در نهایت دو قاشق غذا خوری از رب انار را به مواد اضافه کنید و خوب مواد را هم زنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.نوبت به آماده کردن سس مرغ شکم پر می‌رسد. برای این کار تابه ای که سبزی‌ها را در آن تفت داده‌اید استفاده کنید. به آن مقداری روغن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را به همراه 2 قاشق غذا خوری رب انار به تابه اضافه کنید و آن ها را تفت دهید.سپس مقداری زعفران دم کرده را به همراه دو پیمانه آب و نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. توجه کنید که می‌توانید از سیر و پیازی که از مرحله طعم دار کردن مرغ باقی مانده است برای تهیه سس استفاده کنید. سپس به مدت 5 دقیقه در تابه را بگذارید تا مواد کمی بجوشند و قوام بیاید.در مرحله بعد نوبت به پر کردن شکم مرغ با مواد می‌رسد. مواد را دوباره خوب با هم مخلوط کنید و با قاشق به درون شکم مرغ بریزید و سپس شکاف شکم مرغ را با نخ مخصوص آشپزی ببندید. با استفاده از هویج و سیب زمینی درز و حفرات باقی مانده مرغ را پر کنید. بهتر است برای حفظ شکل مرغ پاهای آن را نیز با نخ محکم ببندید.
مرغ شکم پر در فر:
اگر قصد پختن مرغ در فر را دارید، یک ظرف پیرکس در دار را انتخاب کنید و کف آن را با روغن چرب کنید. سیب زمینی و هویج‌ها را که پوست گرفته شده و شسته شده را به صورت قطعات بزرگ خرد کنید و در کف ظرف قرار دهید. سپس مرغ را روی آن‌ها قرار دهید و سس مخصوص را روی مرغ و اطراف آن بریزید. در ظرف را ببندید و به مدت 3 تا 4 ساعت آن را در دمای 180 درجه سانتی گراد در فر قرار دهید. گر ظرف پیرکس مناسب برای تهیه مرغ شکم پر ندارید می‌توانید از ظرف خود فر استفاده کنید. ولی باید مرغ شکم پر را درون یک لایه فویل بپوشانید. برای جلوگیری از خشک شدن مرغ، بعد از گذشت یک ساعت از پختن مرغ، فویل را جدا کنید و هر 5 دقیقه یکبار مقداری سس بر روی مرغ شکم پر بریزید. اگر مرغ خیلی خشک شده بود کمی کره هم به آن اضافه کنید.
دقت کنید که هر نیم ساعت یک بار مقداری از سس را بر روی مرغ بریزید تا مرغ خشک نشود. میزان زمان پخت مرغ شکم پر به اندازه مرغ شما بستگی نوش جان‌
...
وافل

وافل

۱۴ تیر ۰۰
#وافل
مواد لازم
1 پیمانه آرد1 قاشق چایخوری نمک2 قاشق چایخوری بیکینگ پودر3 قاشق غذاخوری شکر¾ پیمانه شیر5 قاشق غذاخوری کره آب شده یا روغن1 قاشق چایخوری عصاره وانیل
طرز تهیه
دستگاه وافل ساز را روشن کنید تا گرم شود و به دمای مورد نظر برسد.
در این مرحله باید مواد اولیه خشک را با هم ترکیب کنید. آرد، بیکینگ پودر، نمک و شکر را در کاسه‌ بزرگی بریزید. اگر دوست دارید وافل خوب پف بکند می‌توانید مواد خشک را قبل از مخلوط کردن الک بکنید.
زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید و در دو ظرف جداگانه بریزید. از یک همزن برقی برای هم زدن سفیده تخم مرغ کمک بگیرید. آنقدر سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا به شکل فوم دربیاید.
بقیه مواد اولیه از جمله کره آب شده یا روغن و زرده تخم مرغ را در کاسه‌ای دیگر هم بزنید. سپس شیر و عصاره وانیل را به مخلوط اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
مخلوط زرده تخم مرغ و شیر را به مواد خشک اضافه کنید و با یک همزن دستی خوب هم بزنید. دقت داشته باشید که لازم نیست این مخلوط کاملا یکدست باشد.
سفیده تخم مرغ را به مواد وافل اضافه کنید و در حد مخلوط شدن با یک قاشق هم بزنید.
قالب دستگاه وافل ساز را با کمی روغن چرب کنید. با استفاده از یک ملاقه کمی از خمیر وافل را بردارید و درون قالب وافل ساز بریزید، اگر زیادتر یا کمتر از گنجایش وافل ساز درون آن خمیر بریزید، شکل وافل شما خوب از آب در نخواهد آمد.
با توجه به تنظیمات وافل ساز و دمای آن 2 الی 5 دقیقه زمان لازم است که وافل به خوبی بپزد.
بعد از آماده شدن وافل آن را از دستگاه خارج کنید. خامه و میوه‌های تازه خرد شده برای تزئین وافل استفاده کنید نوش جان# #ashpazi_elena ما رو در اینستا حمایت کنید
...
خوارک لوبیا

خوارک لوبیا

۱۳ تیر ۰۰
#خوارک لوبیا

لوبیا چیتی دو پیمانه

سیب زمینی متوسط یک عدد متوسط

پیازیک عدد

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

زردچوبه به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

فلفل سیاه به مقدار لازم

لیمویک عدد

طرز تهیه خوراک لوبیا

لوبیاها را از چند ساعت قبل خیس کنید. در این میان آب آن‌ها را چندین بار عوض کنید تا دیگر منجر به نفخ نشود
لوبیاها را در زودپز بریزید، ۳ لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید، به آن اجازه دهید تا حدود ۶۰ دقیقه بپزید
سیب زمینی را به لوبیا اضافه کنید و ۴۵ دقیقه دیگر بگذارید تا به همراه هم بپزند. (سیب زمینی را پوست بگیرید و آن را درسته داخل خوراک بیندازید این کار لعاب خوراک را بیشتر می‌کند).
در حین پختن آن‌ها، درون یک  ماهیتابه کمی روغن بریزید و پیاز‌هایی را که قبلا پوست گرفته و ریز خرد کرده‌اید را در آن تفت دهید، تا طلایی شود.
رب و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
ترکیب رب و زردچوبه و پیاز را به لوبیا اضافه کنید. به آن نمک و فلفل بزنید و آن‌ها را خوب با هم ترکیب کنید.
سیب زمینی را که درسته داخل خوراک انداخته بودید له کنید.
می‌توانید خوراک لوبیا را با برش‌های لیمو و پودر زیره میل کنید و لذت ببرید.نوش جان
...
کیک هل و گلاب

کیک هل و گلاب

۱۳ تیر ۰۰
# کیک هل گلاب
مواد لازم
نیم پیمانه آرد
۳ عدد تخم مرغ
۱ پیمانه شکر
۱/۲ ق غ هل
۱/۴ پیمانه شیر
۱/۲ پیمانه روغن
۱/۴ پیمانه گلاب
۱ و نیم ق چ بکینگ پودر
۱/۲ ق چ وانیل
۱/۸ ق چ نمک
آرد و بکینگ پودر و نمک را سه با الک کنید.
فر را روشن کنید تا گرم شود.
تخم مرغ و شکر و وانیل و پودرهل را مخلوط کرده و حدود ۵ دقیقه با دور متوسط بزنید تا کشدار شود.

روغن را اضافه کرده و حدود ۲۰ ثانیه بزنید.
مخلوط شیر و گلاب را اضافه کرده و باز چندثانیه بزنید.
حالا آردو بکینگ پودر با هم مخلوط کنید آرد را در سه مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک مخلوط کرده و بعد حدود ۶ثانیه با دور کُند همزن بزنید تا خوب مخلوط شود.(بیشتر نزنید پف کیک میخوابه)

و در قالب میان تهی سایز ۱۸ من ریختم زیاد بود باهاش ۴ تا کاپ کیکم درست کردم بنظرم توی قالب میان تهی ۲۰ سانت خوب باشه.
و در فر ۱۸۰ درجه بمدت ۴۵ دقیقه بگذارید و در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد و بعد با خلال تست کنید برای من توی توستر ۵۵ دقیقه پخته شود نوش جان
...
سوشی

سوشی

۱۲ تیر ۰۰
# سوشی پیمانه برنج آسیایی1/4 پیمانه سرکه برنج3 الی 4 برگ جلبک یا nori1 ق چ سرخالی به ازای هر پیمانه برنج شکر1 ق چ نمک به ازای هر پیمانه برنجماهی تن یا تن ماهی بدون روغن1 ق غ سس گلوریا قرمز و کاهوچند برگ به صورت نواری و خیار دو عدد به صورت نواری و هویج پخته به صورت نواریا پیازچه1 ق غ سس مایونز

مراحل

1 ساعت

پخت برنج ژاپنی مثل کته ایرانی، با کمی آب بیشتر (بدون روغن و نمک)

مخلوط کردن یک ق چ شکر و نمک به سرکه و قرارد دادن به اندازه 1 دقیقه در ماکروفر

برنج پخته شده رو توی ظرف بریزین و مخلوط سرکه رو بهش اضافه و هم بزنین تا به دمای محیط برسه

تن ماهی پخته شده (چون به ذائقه مون نزدیکه)، با ی ق غ سس مایونز و به میزان تندی دلخواه گلوریا مخلوط کنید

حالا حصیر رو پهن کنید، از نوری روش بذارین سطح ذبر باید رو باشه و مواد داخلش قرار بگیره

برنج رو مثل شکل زیر میریزیم روش. دقت کنید که انتهاش باید اندازه 1 الی 2 سانت خالی باشه

تن ماهی و کاهو خیار هویج رو برنج قرار میدیم. برای یک رول دو تا پیازچه کامل کافیه.

حالا از قسمتی که مواد و گذاشتین ، حصیرو جمع می کنیم و قبل هر رول فشار میدیم یه جوری که شکلش گرد یا 4 ضلعی شه و برنج هم کاملا فشرده شه
بعد با یه چاقو برش میدیم و بعد از هر برش چاقو رو کامل تمیز میکنیم. و با سس دلخواه و ترشی دلخواه میل کنید. نوش جان.


#ashpazi_elena
...
سالاد الویه

سالاد الویه

۱۲ تیر ۰۰
# سالادالویه مواد لازم سالاد الویه تخم مرغ ۴ عددپیاز متوسط ۱ عددخیارشور نصف پیمانهنخود فرنگی نصف پیمانه سینه مرغ کامل ۱ عددسس مایونز به اندازه کافی سیب زمینی متوسط ۲ عددآب لیمو ترش تازه به اندازه کافی نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه سالاد الویه

ابتدا سیب زمینی ها را بشویید و به همراه تخم مرغ ها داخل یک قابلمه مناسب قرار دهید ، سپس چند لیوان آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب سریعتر به جوش بیاید و سیب زمینی ها و تخم مرغ ها آبپز شوند.

در مرحله بعدی سینه مرغ را به همراه مقداری نمک ، زردچوبه و یک عدد پیاز داخل یک قابلمه مناسب بریزید سپس مقداری آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب سریعتر به جوش بیاید و سینه مرغ نیز آبپز شود.

پس از اینکه تخم مرغ ها و سیب زمینی ها آبپز شدند آنها را رنده کنید و داخل یک کاسه جادار و بزرگ بریزید. مرغ را هم پس از اینکه به طور کامل پخت از قابلمه خارج کنید و به صورت ریش ریش خرد کنید سپس به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده خوشمزه

خیار شور را به صورت جداگانه رنده کنید سپس پس از اینکه آب اضافی اش را گرفتید به کاسه مواد اضافه کنید. برای سالاد الویه باید از نخود فرنگی آبپز استفاده کنید ، در صورت تمایل می توانید از کنسرو نخود فرنگی آماده استفاده کنید.

نخود فرنگی را هم اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند. در مرحله بعدی سس مایونز ، نمک ، فلفل سیاه و مقداری آبلیمو را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید سپس به مواد داخل کاسه اضافه کنید.

مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند سپس طعم سالاد را بچشید و در صورت نیاز نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. در پایان سالاد را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا جا بیفتد سپس به همراه گوجه فرنگی ، خیار شور و نان سرو
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@ashpazi_elena
...
قلیه ماهی جنوبی
##ashpazi_elena ماهی جنوبی
مواد لازم
ماهی بدون استخوان ۱ کیلو
پیاز یک عدد بزرگ
سیر دو کله
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
تمبرهندی یک بسته
گوجه فرنگی سه عدد
سبزی قلیه ماهی شنبلیله ۲۰۰ گرم گشنیز ۸۰۰ گرم
طرز تهیه
ابتداد سبزی های خورد شده رو با روغن سرخ می کنیم سبزی خیلی سرخ کنید تا رنگ سبزی به سیاه بزن ولی نسوز همش هم بزنید بعد از سرخ شدن سبزی قابلمه دیگر بردارین پیاز رو خورد کنید و سرخ کنید سیر ها پوست بگیر به مواد اصافه می کنیم نمک و فلفل قرمز و زردچوبه رو اصافه می کنیم فلفل بستگی به خودتون داره که چقدر غذا تون دوست دارین تند بشه بدش گوجه رو پوست می گیرم رنده می کنیم داخل سیر می ریزم وسبزی ها رو هم به مداد اصافه می کنیم آب می ریزم تا سبزی پخته و جا بیوفته وماهی رو سرخ می کنیم با ادویه جنوبی یا ادویه ماهی طعم دار می کنیم نمک و فلفل می زنیم به ماهی وسرخ می کنیم داخل قلیه ماهی می ریزم و در داخل تمر هندی رو خیس می کین و از صافی رد می کنیم عصاره تمر هندی رو داخل غدا می ریزم و می گذاریم تا غدا جابیوفته نوش جان
...