انگور سیاه (مویز): از خواص بی نظیر انگور سیاه غافل نشوید
انگور سیاه (مویز): از خواص بی نظیر انگور سیاه غافل نشوید

انگور سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های موجود در درونش از انگور سبز یا قرمز در درمان بیماری‌ها موثرتر است. این میوه بهشتی سرشار از ویتامین‌های A، B و C است که می‌تواند با تنظیم سطح کلسترول خون در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی را ایفا کند.

انگور را می‌توان مجموعه‌ای بی‌نظیر از خواص درمانی بسیار مفید و سودمند به خصوص بر علیه سرطان دانست و باید گفت که انگور تنها میوه‌ای است که ترکیبات آن شباهت زیادی به شیر مادر دارد. کبد انسان قند گلوکز و سلولز موجود در انگور را به­ راحتی هضم و جذب می‌کند این در حالیست که که قند صنعتی کبد را سنگین می‌کند. در این میوه یک ماده­ رنگی به نام اونوسیانین وجود دارد. معروف است که این ماده رنگی مقوی بدن و کبد است.

ارزش غذایی انگور سیاه

انگور سیاه سرشار از ویتامین‌های A، B و C می‌باشد. همچنین دارای مقداری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است. یک لیوان انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی ۱۱۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۲۹ گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر می‌باشد.

خواص انگور سیاه

بهتر است بدانید تمام انواع انگور انتخاب‌های مناسبی برای سلامتی می‌باشند اما انگور سیاه، بنفش مایل به آبی یا بنفش مایل به سیاه برتری‌های بیشتری به نسبت سایر انواع آن دارد. این میوه به دلیل خواص درمانی که دارد امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند. خواص مهم این میوه عبارتند از:

1 - کاهش بیماری های قلبی

فیتوکمیکال‌های موجود در انگور سیاه به علت اثر محافظتی در ژن‌ها و نیز کاهش آسیب به ماهیچه‌های قلبی و نیز تنظیم سطح کلسترول خون در کاهش بیماری‌های قلبی سهم بالایی را ایفا می‌نمایند.

2 - افزایش طول عمر

فیتوکمیکال‌های موجود در انگور سیاه به علت اثر محافظتی در ژن‌ها و نیز کاهش آسیب به ماهیچه‌های قلبی و نیز تنظیم سطح کلسترول خون در کاهش بیماری‌های قلبی سهم بالایی را ایفا می‌نمایند.

3 - تقویت ذهن و پیشگیری از آلزایمر

تحقیقات نشان داده است افرادی که رزوراترول مصرف می‌کردند، جریان خونشان به سمت مغز افزایش یافته است و عملکردهای ذهنی بهتری را از خود بروز داده‌اند. در نتیجه این ترکیب عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. همچنین مصرف مداوم انگور سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی رزوراترول باعث افزایش عملکرد مغز، بهبود حافظه و کاهش بروز علائم آلزایمر می گردد.

4 - پیشگیری از سرطان

جالب است بدانید فیتوکمیکال‌های موجود در انگور سیاه مانند رزوراترول و کورستین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی متعددی می‌باشد و از طرق مختلف نقش خود را برای زدودن رادیکال‌های آزاد و مقابله با سرطان انجام می‌دهد.

5 - رفع غم و ناراحتی

انگور در زدودن غم و اندوه و بی‌تابی شدید، بسیار موثر است. از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: "پس از طوفان نوح که آب، زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان‌ها، استخوان مردگان را دید و بسیار اندوهناک گشت، خداوند متعال به او وحی کرد که انگور سیاه بخور تا غم تو از بین برود.” (بحارالانوار/ ج 14/ باب اطعمه و اشربه)

مویز چیست ؟

مویز همان کشمشی است که از انگورهای سیاه مجلسی قرمز یا انگور شاهانی تهیه می‌شود. فراموش نکنید که انگور در اثر خشک شدن خواص خود را از دست نداده، حتی قندش زیادتر و اثر نیروبخشی آن بیشتر شده و خاصیت نرم‌کنندگی سینه را نیز پیدا می‌نماید.

هشدار در رابطه با مصرف انگور سیاه

- مصرف انگور برای مبتلایان به دیابت (مرض قند) مضر است
- هسته انگور، سرد و خشک است و در معده‌های ضعیف ایجاد نفخ می‌کند.
- خوردن آب سرد بلافاصله پس از خوردن انگور، برای معده زیان‌آور است.