عکس گُندی نازگل (غذای اصیل و سنتی اصفهان شهر طالخونچه)
آشپز نازگل
۱۲
۴۰۵

گُندی نازگل (غذای اصیل و سنتی اصفهان شهر طالخونچه)

۱۰ آذر ۹۹
عزیزای دلم سلام و صد سلام .الهی که حالتون عااااالی باشه.

گُندی پختم فیلمشم گرفتم واستون نکته به نکته. حتما در تلگرام یا اینستاگرام یا آپارات ببینیدش.

اینستاگرام نازگل👇🏻👇🏻
https://www.instagram.com/ashpaz_nazgol

تلگرام نازگل 👇🏻👇🏻
http://telegram.me/joinchat/AAAAAENf_3vxXHwZqhlAsw


#گندی_نازگل (غذای محلی اصفهانی)
#شهر_طالخونچه

🔸مواد لازم برای ۸ نفر بزرگسال

آرد حبوبات (آرد گُندی) ۴ لیوان
آب ولرم دو لیوان
تره ۲۰۰ گرم
پیازچه ۱۰۰ گرم
۱۰۰ گرم دنبه چرخ شده
سبزی خورشتی (قورمه سبزی) سرخ شده سه قاشق غذا خوری اگر خام بود ۶ قاشق بریزید
کنجد بوداده و آسیاب شده سه ق مربا خوری
نمک و فلفل و زردچوبه
زیره آسیاب شده یک قاشق غذا خوری
پیاز ۶ عدد درشت خلالی شده
زیره برای پیاز یک ق مربا خوری
روغن زردچوبه و نمک و فلفل برای پیازداغ
نعنا خشک ساییده دو قاشق غ خ
کنجد آسیاب شده برای روی گُندی ها


🔅طرز تهیه:

آرد حبوبات از حبوباتی مانند( ماش عدس نخود انواع لوبیا سنگک و گندم )تشکیل می‌شود که آنها را حسابی بو میدهند و سپس آسیاب میکنند.
آرد این حبوبات را با هم مخلوط کرده و الک می‌کنند در اصفهان از این آرد در غذای سنتی و بسیار مقوی به نام گُندی استفاده می شود.

🔸گندی سرشار از فسفر پتاسیم و آهن و منیزیم است ضد کم خونی است ضد پوکی استخوان است و سرشار از ویتامین های مختلف برای بدن است سنگ صفرا را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. خواص فوق‌العاده‌ای دارد حتماً در گوگل سرچ کنید🔸

✅ما در شهر تاریخی طالخونچه را به این سبک درست میکنیم:


➖چهار لیوان آرد حبوبات را داخل کاسه بزرگی ریخته و تره و پیازچه خرد شده و سبزی قورمه و کنجد و نمک و فلفل و زردچوبه و پودر زیره را با هم مخلوط کرده و کم کم آب را اضافه میکنیم و همزمان چنگ میزنیم به حدود دو لیوان آب ولرم احتیاج داریم تا یک خمیر بسیار سفت به ما بدهد اگر خمیرمان نرم یا شل باشد داخل آب در حال جوش باز میشود.
حسابی ورز میدهیم تا تمام مواد با هم مخلوط و یکدست شوند.
مقدار کمی روغن داخل ماهیتابه می ریزیم و پیازهای خلالی شده را داخل آن سرخ می‌کنیم باید حسابی طلایی شوند هر چقدر پیازداغ بیشتر باشد این غذا خوشمزه تر خواهد شد دنبه ها را اضافه کرده و مجدد هم می زنیم و زیر و رو می کنیم تا کاملاً سرخ شوند و نمک فلفل زردچوبه زیره و نعنای آسیاب شده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم سپس حرارت را خاموش کرده و یک قابلمه بزرگ آب روی حرارت زیاد می گذاریم تا به جوش آید داخل آب مقداری نمک و زردچوبه می ریزیم و یک قاشق روغن دستمان را خیس کرده و از مواد گندی به اندازه یک نارنگی برمیداریم و داخل دست گرد میکنیم مانند کتلت آن را بزرگ پهن می کنیم که نازک پخش نشود یکدست و بزرگ آن را داخل آب در حال جوش رها می کنیم هر بار ۳ الی ۴ عدد گندی داخل آب بیندازید تا به هم نچسبند ابتدا گندی ها زیر آب می روند و وقتی پخته شدن کم کم به سطح آب می‌آیند وقتی روی آب شناور پرشدن یعنی پخته و باید آنها را از آب خارج کنیم

ته یک قابلمه متوسط را مقداری روغن ریخته و یک لایه می گذاریم و یک لایه پیاز داغ روی آن میریزیم روی پیاز داغ ها کنجد بپاشید دوباره یک لایه گندی پخته شده و یک لایه پیاز داغ تا لایه ها تمام شوند با دمکنی درب آن را می بندیم یک دقیقه با حرارت زیاد و ۴۰ دقیقه با حرارت کم می گذاریم دم بکشد بعد از پخت یک ربع درب آن را باز گذاشته تا خودش را بگیرد و سپس در ظرف موردنظر سرو می کنیم. این غذا با دوغ محلی فوق‌العاده است. زنان اصفهانی اکثراً این آرد را خودشان درست می کنند و یا در فروشگاه‌ها و عطاری ها موجود است امیدوارم در شهرهای دیگر کشور این آرد پیدا شود.


#گندی #نازگل #غذای_محلی #اصفهان #طالخونچه
...
نظرات