عکس  کاچی با عسل
سَـــــلویٰ
۱۴۲
۲.۸k

کاچی با عسل

۲ اردیبهشت ۰۰
سر و گوش آب دادن 👈در روزگاران گذشته که حمام عمومی و خزینه‌دار وجود داشت، مردمی که به حمام می‌رفتند ناگزیر بودند که چند ساعت از روز را در صحن حمام به نظافت و شستشوی خود و کودکانشان بپردازند. زنان خانه دار نیز که از نظر معاشرت در بیرون از خانه محدودیت‌هایی داشتند بهترین فرصت را در حمام می‌یافتند تا برای هم سفره دل را بگشایند و رویدادهای هفته‌ای را که گذشت برای یکدیگر تعریف کنند. در حمام‌های زنانه چون زنان در گروه‌های دو‌تایی، سه‌تایی و چهارتایی با هم حرف می‌زدند، سر و صدای زیادی در صحن حمام ایجاد می‌شد و به همین دلیل چون صدای کسی درست شنیده نمی‌شد همگی مجبور بودند حرف‌های خود را با صدای بلند برای یکدیگر تعریف کنند.
کسانی هم که با یکدیگر اختلافی داشتند و گاه هر دو در حمام حضور داشتند از این فرصت استفاده می‌کردند و برای آن که بدانند که آن دیگری پشت سر او چه می‌گوید و چگونه از او بدگویی می‌کند، یکی از آشنایانشان را به بهانه‌ی شستشوی تن به درون خزینه می‌فرستادند تا "سر و گوش آب بدهد". یعنی وانمود کند که دارد خود را می‌شوید ولی دزدانه به حرف‌ها گوش بدهد و خبرها و بدگویی‌ها را برای فامیل خود ببرد.
به طور کلی در آن روزگار هر کس می‌خواست از اوضاع و احوال و رویدادهای روزهای گذشته در محل باخبر شود با رفتن به حمام و "سر و گوش آب دادن" در خزینه و دزدانه گوش دادن به گفته‌های دیگران که با صدای بلند با یکدیگر حرف می‌زدند، از همه این رویدادها آگاه می‌شد.
بدین ترتیب عبارت "سر و گوش آب دادن" که هم برای جاسوسی کردن و هم برای کسب خبر به کار می‌آمد، رفته‌رفته در میان مردم به صورت اصطلاح در آمد.


ممنونم از همراهیتون ..یدنیا🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹




‍ دستور کاچی عسل (مامان حنا)
مواد لازم:
آرد سه ق سوپخوری
کره دو قاشق سوپخوری
آب دو تا سه لیوان
عسل دو قاشق سوپخوری
پودر هل یک قاشق چایخوری
زردچوبه یک قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده یک قاشق سوپخوری


اول توی قابلمه دو لیوان آب بریزین وقتی داغ شد عسل و اضافه کنین وزعفران وپودر هلو بهش بزنین وزیرشو خاموش کنین حالا توی یه تابه کره رو بذارین آب بشه بعد آرد وبریزین وخوب خوب تفت بدین زردچوبه رو بهش اضافه کنین وقتی خوب تفت خورد شربت عسل و آروم آروم بریزین ومرتب همش بزنین به غلظت موادتون نگا کنین اگه خیلی غلیظ بود یه استکان آبجوش هم بریزین بعد اینکه کاملا مخلوط شدن یه دم کنی بزارین وزیر تا به رو خیلی کم کنین وبرین سراغ کاراتون..نیم تا 45 دقیقه بعد یه کاچی خوشمزه جا افتاده در انتظار شماست..درست کنین و با گردو ودارچین تزئین کنین ولذت ببرین😋😋
...
نظرات