عکس مربای چاقاله گردو
مرباي گردو(سبز یا نارس) يکي از معروف ترين سوغاتي هاي ارمنستان است.
...
مواد لازم

مربای چاقاله گردو

۸
مواد اصلی
چاقاله گردو
۵۰ عدد
شکر
۱ کیلوگرم
آب
۲ لیوان
آبلیمو ترش تازه
۱ قاشق غذا خوری
دانه میخک
۵-۶ عدد
مواد لازم
آهک
۵۰۰ گرم
آب
۱۰ لیتر
کلمات کلیدی

مربای چاقاله گردو

طرز تهیه

مربای چاقاله گردو

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
آهک زنده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید، آب را به آرامی اضافه کرده و هم بزنید. برای اینکه آهک ته نشین شود، این محلول را یک شب نگهدارید. سپس آب روی آن را به آرامی داخل ظرف دیگری خالی کنید، طوری که آهک ته نشین شده در ته ظرف باقی مانده و با آب آهک مخلوط نشود. رسوب ته ظرف را دور بریزید و آب آن را نگهدارید
۲
یک ظرف را پر از آب کرده و کنار دست خود قرار دهید، سپس یک لایه نازک از روی پوست گردو را با چاقو بگیرید و بلافاصله داخل ظرف آب بیاندازید. این گردوها باید به مدت ۲۰ روز در آب بماند و هر روز آب آن را عوض کنید تا بو نگیرد
۳
بعد از ۲۰ روز گردوها را داخل آب آهک آماده شده بریزید و به مدت ۵ ساعت در آن نگهدارید، سپس از آب آهک خارج کرده و به خوبی بشوئید تا آب آهک کاملاً از روی آن پاک شود.سپس پوست گردوها را به وسیله چاقو یا یک سوزن بزرگ لحاف دوزی سوراخ کنید.
۴
داخل قابلمه آب پر کرده، روی حرارت قرار دهید و بعد از به جوش آمدن آب، گردوها را به مدت ۵ دقیقه درون آب بپزید و سپس داخل صافی ریخته و با آب سرد فراوان شستشو دهید. همین کار را ۴ بار دیگر تکرار کنید. یعنی ۵ دقیقه بجوشانید و سپس در صافی ریخته و با آب فراوان بشوئید.برای آخرین بار گردوها را داخل آب جوش بریزید و تا وقتی که کمی نرم شود ( حدود ۴۰ دقیقه ) بپزید.
۵
یک کیلوگرم شکر را با ۲ لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس گردوهای پخته شده را داخل شربت بریزید. میخک را نیز اضافه کنید. بعد از اینکه به قوام لازم رسید آب لیموی تازه را گرفته و به مربا اضافه کنید و پس از ۳ تا ۴ دقیقه جوشیدن از روی حرارت بردارید. بعد از سرد شدن داخل ظروف شیشه ای در دار بریزید. مربای شما آماده است. نوش جان!
تصاویر مراحل تهیه

مربای چاقاله گردو

سایر نکات

مربای چاقاله گردو

برای داشتن چاقاله های گردوی مناسب مربا ،بهتر است به زمان چیدن آن بسیار دقت شود. معمولا گردوی مخصوص مربا را از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر جمع آوری میکنند. برای اینکه پی به تازگی و مناسب بودن گردو برای مربا ببرید. یک عدد خلال دندان را داخل گردو فرو کنید، اگر خلال دندان به راحتی و بدون فشار زیاد دست، داخل گردو رفت، به معنی آن است که مناسب تهیه مربا است.
میزان شکر را طبق ذائقه خود میتوانید کم یا زیاد کنید
عکس و تصاویر ارسالی از مربای چاقاله گردو
نظرات دستور پخت

مربای چاقاله گردو