مواد لازم

کلوچه های زردآلو و کشمش

۲۰
مواد اصلی
آرد کامل
۴ پیمانه
خمیر مایه
۱ بسته
آب گرم
۱/۴ پیمانه
شکر
۱/۸ قاشق چای خوری
شیر
۳/۴ پیمانه
کره
۱/۲ پیمانه
شکر
۱/۳ پیمانه
نمک
۱/۲ قاشق چای خوری
تخم مرغ
۲ عدد
زردآلو (خشک)
۱/۲ پیمانه
کشمش خرد شده
۱/۲ پیمانه
سفیده تخم مرغ (هم زده)
۱ عدد
آب
۱ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

کلوچه های زردآلو و کشمش

طرز تهیه

کلوچه های زردآلو و کشمش

درجه سختی
زمان تهیه ۲۵
دقیقه
زمان پخت ۱۲
دقیقه
۱
در یک کاسه بزرگ، دو پیمانه آرد را بریزید و کنار بگذارید. در یک کاسه کوچک، خمیر مایه را با آب گرم مخلوط کنید و ۱/۸ قاشق چایخوری شکر را به آنها بیفزایید. هنگامی که خمیر مایه حل شد، آن را کنار بگذارید.
۲
در یک قابلمه متوسط، شیر، کره، ۱/۳ پیمانه شکر و نمک را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا گرم شوند و کره نیز کاملا حل شود.
۳
سپس آن را به آرد اضافه کنید و تخم‌مرغ و مخلوط خمیر مایه را نیز اضافه کنید و هم بزنید. آنها را با هم‌زن برقی با سرعت متوسط به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید. سپس سرعت را زیاد کنید و به مدت ۳ دقیقه هم بزنید.
۴
زردآلوی خرد شده، کشمش و در صورت نیاز آرد اضافه کنید تا خمیر تقریبا سفت شود و دیگر به دست نچسبد.
۵
خمیر را روی سطح صاف آردپاشی شده ورز دهید تا کاملا یکدست و کشسان شود. حدود ۳ تا ۵ دقیقه کافی است. آن را به شکل توپ حالت دهید و در یک کاسه چرب قرار دهید. روی آن را با پلاستیک یا حوله بپوشانید و به مدت ۱.۵ ساعت در محیط گرم بگذارید تا اصطلاحا برسد.
۶
خمیر را روی سطح صاف آردپاشی شده قرار دهید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه استراحت کند.
۷
کف سینی فر را با روغن چرب کنید و کنار بگذارید. خمیر را به ۲۰ چانه تقسیم کنید و آنها را با فاصله ۵ سانتی‌متری در سینی فر بچینید. روی آنها را بپوشانید و بگذارید ۴۵ تا ۶۰ دقیقه دیگر استراحت کنند و اندازه آنها دو برابر شود.
۸
فر را با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت روشن کنید. روی توپ‌های خمیر با چاقو یک ضربدر بزنید. در یک کاسه کوچک، سفیده تخم‌مرغ و آب را با هم مخلوط کنید و با قلم‌مو روی خمیرها بمالید. سپس آنها را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا طلایی شوند.
۹
این نان‌ها را باید گرم سرو کنید. در ضمن، می‌توانید تا سه روز در یخچال از آنها نگهداری کنید.
سایر نکات

کلوچه های زردآلو و کشمش

این کلوچه‌ها را می‌توانید برای صبحانه یا عصرانه تهیه و میل کنید. زمان پخت آن کوتاه است و فقط چند ساعتی باید خمیر را کنار بگذارید تا ور بیاید.
نظرات دستور پخت

کلوچه های زردآلو و کشمش