مواد لازم

ته چین معطر مجلسی

۵
مواد اصلی
ران مرغ
۱ عدد
برنج
۵ پیمانه
ماست چکیده
۱ پیمانه
روغن مایع
۱/۴ پیمانه
تخم مرغ
۳ عدد
گلاب سنگین
۱/۴ پیمانه
زرشک
۱۰۰ گرم
شکر
۲ قاشق غذا خوری
هل
۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفل
به مقدار لازم
زعفران آب کرده
۱ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

ته چین معطر مجلسی

وعده نهار وعده شام غذای ایرانی
طرز تهیه

ته چین معطر مجلسی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۹۰
دقیقه
۱
مرحله اول: آماده کردن کردن مواد ته چین است اول ران مرغ را به همراه یک عدد پیاز،هویج،۲عدد برگ بو کمی نمک و ۲/۵ لیوان آب میپزیم وقتی پخت کمی که از حرارت افتاد ریش ریش میکنیم و کنار میگذاریم.
۲
مرحله دوم: برنج شسته را خیس گذاشته، بعد در داخل قابلمه‌ای آب ریخته جوش که اومد برنج را ریخته و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از گذشت چند دقیقه، برنج را تست می‌کنیم و زمانی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف برنج پخته و مغز آن کمی سفت باشد)برنج آبکشی کنید.
۳
مرحله سوم: مقداری روغن به تابه اضافه می‌کنیم و شروع به تفت دادن زرشک، یک قاشق غذاخوری آب و شکر میدهیم .تفت دادن زرشک و شکر در دمای پایین انجام شود تا زرشک‌ها نسوزند.
۴
مرحله چهارم: یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کرده و در آن تخم مرغ ها را به همراه گلاب و زعفران آب کرده، وپودر هل،نمک و فلفل اضافه می‌کنیم و با همزن دستی هم میزنیم تا زمانی که بوی خامی تخم مرغ از بین برود.
۵
در گام بعدی روغن مایع و ماست را به ظرف اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن می‌کنیم. در ادامه برنج آبکش شده را به ظرف اضافه کرده و مواد داخل آن را با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند.
۶
برای پخت ته چین مرغ می‌توان از قابلمه، ماهیتابه تفلون یا ظرف پیرکس استفاده کرد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از این ظروف می‌توان پخت
۷
مرحله پنجم: ظرفی که جهت پخت ته چین مرغ استفاده می‌کنید لازم است در ابتدا داخل ظرف را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کرد. نصف موادی که از قبل آماده کردیم را به کف ظرف ریخته و آن را به میزانی فشار می‌دهیم تا کاملا فشرده شود. سپس مرغ ریش ریش شده و زرشک تفت داده شده را به آن اضافه می‌کنیم دقت کنید زرشک و مرغ ریش ریش را یک سانت نرسیده به دیواره ظرف بریزید چون ممکن است با برخورد به دیواره ظرف بسوزد. در ادامه باقیمانده برنج را دوباره در ظرف ریخته و فشرده می‌کنیم.
۸
مرحله ششم: لازم است بر روی ظرف که مواد ته چین داخل آن قرار دارد، یک فویل کشیده و با کارد چند سوراخ در فویل ایجاد کنید تا بخارات از آن خارج شود ظرف را داخل فر بمدت زمان یک ساعت ونیم و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار میدهیم .
۹
می‌توان پس از پخته شدن کامل، آن را در داخل ظرف مورد نظر برگردانده و با خلال پسته و زرشک تزیین کنیم. ته چین آماده است. نوش جان ترفند: برای داشتن یک ته چین مجلسی، خوشمزه و زیباتر می‌توان از میزان بیشتری زعفران استفاده کرد.
سایر نکات

ته چین معطر مجلسی

برای هر نفر ۱ پیمانه پلو پز در نظر بگیرید
برای هر دو پیمانه پلوپز برنج یک عدد کامل تخم مرغ نیاز است
اگر خانواده شما دو نفر است 3 پیمانه برنج با 2 عدد تخم مرغ کافیست
عکس و تصاویر ارسالی از ته چین معطر مجلسی
نظرات دستور پخت

ته چین معطر مجلسی