عکس کیک اسفنجی بادامی
کیک رژیمی و فاقد گلوتن با بافت اسفنجی و مناسب برای خامه کشی
...
مواد لازم

کیک اسفنجی بادامی

۷
مواد اصلی
آرد بادام
۱۵۰ گرم
آرد ایرمیک
۵۰ گرم
تخم مرغ
۵ عدد
شکردانه ریز
۲۰۰ گرم
رنده پوست پرتقال
۲ قاشق غذا خوری
وانیل
۱ قاشق چای خوری
نمک
۱/۲ قاشق چای خوری
روغن مایع گیاهی
۳ قاشق غذا خوری
پرک بادام
۱/۲ پیمانه
کلمات کلیدی

کیک اسفنجی بادامی

طرز تهیه

کیک اسفنجی بادامی

درجه سختی
زمان تهیه ۲۰
دقیقه
زمان پخت ۴۵
دقیقه
۱
ابتدا زرده و سفیده ی تخم مرغها رو از هم جدا کرده و نمک رو به سفیده اضافه و به مدت ۳۰ ثانیه سفیده رو با دور کند همزن هم زده تا هم موتور همزن گرم باشه و هم روی سفیده کف کند بعد از گذشت این مدت زمان و دیده شدن کف روی سفیده ها دور همزن را تند کرده و نصف شکر رو طی ۳ مرحله به صورت بارشی به سفیده اضافه کرده با اضافه کردن هر مرحله از شکر باید به قدری هم بزنیم که دانه های شکر به خوبی در سفیده حل بشن. فرم دادن سفیده رو ادامه می دهیم تا زمانی که پره های همزن رو از سفیده خارج می کنیم روی نوک پره های همزن و همینطور سفیده های داخل ظرف حالت قله محکم و پایداری ایجاد بشه و زمانیکه ظرف رو برمی گردونیم سفیده از ظرف خارج نشه. وقتی که سفیده کاملا فرم گرفت داخل یخچال قرار می دهیم.
۲
با همون پره های همزن که سفیده رو فرم دادیم، زرده های تخم مرغ رو همراه با شکر و وانیل و پوست رنده شده پرتقال با دور تند همزن شروع به همزدن به مدت ۶ الی ۷ دقیقه می کنیم تا زمانیکه رنگ زرده ها روشن‌تر و حجمشون بیشتر بشه و زمانیکه پره های همزن بالا میاریم حالت کشدار داشته باشند (توی این مدت ۲ یا ۳ بار دورگیری ظرف رو انجام میدیم به این صورت که با لیسک دور تا دور ظرف رو تمیز کرده و دانه های شکر و زرده تخم مرغی رو که به دیواره ها پرتاب شده وسط میاریم تا با بقیه ی مواد همزده شوند و تا حدود زیادی بوی زهم تخم مرغ گرفته بشه.
۳
وقتی که زرده آماده شد، روغن رو اضافه و به مدت ۳۰ ثانیه با دور کند همزن، مواد هم می زنیم تا روغن یکدست با زرده مخلوط بشه.
۴
در این مرحله همزن رو خاموش کرده و ادامه ی کار رو با لیسک انجام می دهیم و مواد خشک و سفیده ی تخم مرغ رو به طور تناوبی طی ۴ الی ۵ مرحله به زرده اضافه می کنیم،(یعنی یکبار آرد و یکبار مقداری از سفیده رو اضافه و با لیسک به صورت تا کردن مواد، فولد کردن را انجام می دهیم) با مواد خشک یعنی آرد ایرمیک شروع کرده و با آرد بادام فولد کردن مواد را پایان می دهیم. توی این مرحله نباید زیاد فولد کردن مواد طول بکشه چون پف کیک به این مرحله و فرم دادن دقیق سفیده بستگی داره.
۵
وقتی که فولد کردن مواد دقیق انجام شد و گلوله ای از آرد و سفیده تخم مرغ توی خمیر کیک دیده نشد، خمیر را توی قالب گرد با قطر ۲۰ و ارتفاع ۸ س که با کاغذ روغنی پوشیده شده، ریخته و اگر کیک بعد از پخت قرار نیست برای خامه کشی استفاده شود، می‌توان روی خمیر کیک رو پرک یا خلال بادام ریخت و داخل فر گازی از قبل به مدت ۱۵ دقیقه گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه، گذاشته تا بپزد.
سایر نکات

کیک اسفنجی بادامی

_اگر آرد ایرمیک نداشتید، میتونید آرد سمولینا و یا آرد سفید جایگزین کنید که با اضافه کردن آرد سفید دیگر برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، مناسب نیست.
_شیرینی کیک برای بادام با پوست مناسب هست ولی اگر آرد بادام سفید و بدون پوست استفاده کردید می‌توان 50 گرم شکر رو کاهش داد.
_اگر آرد بادام نتوانستید تهیه کنید می توانید در منزل خودتان تهیه کنید به این صورت که بادام پوست گرفته یا با پوست رو خوب آسیاب کنید و برای اینکه به روغن نیفتد موقع آسیاب کردن بادام‌ها ۳ ق غذاخوری آرد ایرمیک یا سولمینا یا سفید اضافه کنید و بعد از آسیاب کردن، پودر بادام رو 2 مرتبه از الک رد کنید.
_وزن هر تخم مرغ حتما 60 گرم الی 70 گرم باشه، چون این کیک بکینگ پودر ندارد و پف کیک بخاطر تخم مرغها هست.
_می‌توان به جای رنده پوست پرتقال از رنده پوست لیموترش استفاده کرد. و اصلا حذف نکنید که عطر فوق العاده کیک به همین رنده پوست پرتقال هست.
_حتما قسمت نارنجی پوست پرتقال رنده شود و سفیدی پوست رنده نشود که سبب تلخی کیک می‌شود.
نظرات دستور پخت

کیک اسفنجی بادامی