عکس پِردِه پیلاوی
پِردِه پیلاوی یه غذای ترکی هست که فارسیش میشه پرده پلو، انتخاب خوبیه برای کسانی که تهدیگ دوست دارن چون کلی تهدیگ داره.
این پلو دو مرحله داره و غیر از آماده کردن برنج باید یه خمیر هم برای دورش آماده کنیم.
...
مواد لازم

پِردِه پیلاوی

۷
مواد لازم خمیر
ماست‏
۱/۲ لیوان
شیر
۱/۲ لیوان
روغن مایع
۱/۲ لیوان
تخم مرغ
۲ عدد
بیکینگ پودر
۱/۲ قاشق چای خوری
نمک
۱/۲ قاشق چای خوری
آرد
۳ لیوان
مواد لازم
برنج
۳ پیمانه
کشمش
۱ پیمانه
بادام خیس خورده
۱/۲ پیمانه
گردو
۱/۲ پیمانه
زرشک
۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده یا فیله مرغ
۳ پیمانه
پیاز متوسط
۲ عدد
زعفران
۱ گرم
پودر هل
۱ قاشق چای خوری
پودر دارچین
۱/۲ قاشق چای خوری
نمک
۳ قاشق چای خوری
زردچوبه
۲ قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه
۱/۲ قاشق چای خوری
کره یا روغن جامد
۱ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

پِردِه پیلاوی

طرز تهیه

پِردِه پیلاوی

درجه سختی
زمان تهیه ۶۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
ابتدا خمیر را آماده میکنیم.برای این کار تمام موادخمیر غیر از آرد را با چنگال کمی مخلوط میکنیم و کم کم آرد را اضافه میکنیم و ورز می دهیم تا بحالتی برسد که خمیر لطیف باشد و به دست نچسبد.مقدار آرد تقریبی است و لزوما همه ی ۳لیوان آرد استفاده نمیشود.
۲
خمیر را ده دقیقه ورز میدهیم تا کاملا یکدست شود.سپس روی خمیر را با یک کیسه ی پلاستیکی پوشانده و در محیط آشپزخانه به مدت یک ساعت استراحت می دهیم.
۳
برنج را با ۶پیمانه آب به مدت ۴۵دقیقه می خیسانیم.زعفران را با نصف استکان آب جوش دم می کنیم.
۴
زرشک و کشمش را در آبکش ریخته و کمی می شوییم و به همراه گردوی خورد شده در مقدار کمی روغن به مدت ۳تا۴ دقیقه با شعله ی متوسط تفت میدهیم و کنار میگذاریم.
۵
پیاز را ریز خورد میکنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی نرم شود سپس تکه های ریز فیله ی مرغ یا گوشت چرخ شده را اضافه می کنیم؛ زردچوبه ،نمک، فلفل،پودر هل و دارچین را اضافه می کنیم و با شعله ی متوسط تفت می دهیم تا گوشت پخته شود،
۶
پس از پخت گوشت زعفران دمکرده و مخلوط زرشک گردو و کشمش را اضافه میکنیم و شعله را خاموش می کنیم.
۷
برنجی را که خیسانده ایم چلو کش می کنیم. و پس از چلوکش کردن حدود ده دقیقه صبر میکنیم تا از حرارت آن کم شود.
۸
به سراغ خمیر می رویم.روی میز کار را آرد پاشی کرده و با کمک وردنه خمیر را به ضخامت ۲یا۳ میلیمتر پهن میکنیم.کف قالب ساده (قابلمه یا ماهیتابه)را با کره کاملا چرب می کنیم و بادام هایی را که از شب قبل خیسانده ایم کف قالب می چینیم.
۹
خمیر را که پهن کرده ایم به آرامی بلند میکنیم و کف قالب روی بادام ها می گذاریم، و اضافه های دور قالب را با چاقو می بریم.بهتر است برای راحتی کار و بلند کردن خمیر آن را دور وردنه تاب دهید و به قالب منتقل کنید.
۱۰
از برنج چلو کش کرده مقداری کف قالب ریخته ، روی آن از مواد گوشتی می ریزیم و دوباره برنج...همین کار را ادامه می دهیم تا قالب پر شود.در آخر با کف دست مقداری روی آن فشار میدهیم تا فشرده و صاف شود.
۱۱
آن مقدار خمیری که باقی مانده را با وردنه پهن کرده و روی برنج را با آن می پوشانیم.سعی کنید دو لبه ی خمیر زیر و روی برنج را با انگشت به خوبی بهم بچسبانید.
۱۲
قالب را در طبقه وسط فری که از ده دقیقه قبل با حرارت۱۸۰درجه سانتیگراد روشن کردیم قرار می دهیم و پس از گذشت یک ساعت چک می کنیم اگر خمیر برشته و خوشرنگ بود برای مدت یک دقیقه شعله ی بالای فر را هم روشن می کنیم تا روی خمیر نیز طلایی شود.
۱۳
برای چک کردن و اطلاع از پخته بودن خمیر زیرین یک سینی روی قالب گذاشته و برمیگردانیم و قالب را برمیداریم،اگر پخته نبود دوباره قالب را روی آن می گذاریم و به کمک سینی برمیگردانیم و باز هم کمی در فر می پزیم.
تصاویر مراحل تهیه

پِردِه پیلاوی

بیشتر
سایر نکات

پِردِه پیلاوی

۱_اصل این غذا فقط برنج ، کشمش و بادام هست که زیاد با ذاعقه ی ما ایرانیا جور نیست ، به همین خاطر تغییرش دادیم که حسابی بشه ازش لذت ببریم.
۲_اگر که فر ندارید میتونید به راحتی مثل بقیه ی پلوها پرده پلو رو روی اجاق به مدت۴۵دقیقه تا ۱ساعت دم بزارید.
نظرات دستور پخت

پِردِه پیلاوی