نان روغنی

۹ آذر ۹۸
۷.۴k
عالیه تو خونه ما که خیلی طرفدار داره 🤭😉
این نون واقعا عالیه حتما امتحان کنید
#نان_روغنی_معصومه
#نان_روغنی یا #یاغلی_کوکه

یک نون خوشمزه و عالی ، کوکه و یا یاغلی کوکه در زبان ترکی ، از اون نونهای خوشمزه است که برای افطار و حتی بعد ماه رمضون برای صبحانه خیلی می چسبه .
یه نون کم شیرین و خوشمزه و عالی که به خاطر کم شیرینیش معروفه .

آرد ۲/۵ لیوان (آرد قنادی یا ارد نانوایی ، من ارد نانوایی استفاده کردم)
شیر ولرم ۱ لیوان
شکر ۱ ق غ
پودر خمیر مایه ۱ ق م (لوازم قنادی ها ،سوپری ها و نانوایی ها دارن)
روغن مایع ۱/۴ لیوان
کره ۲۵ گرم
نمک ۱ ق چ
زردچوبه مقداری ( به دلخواه اگه دوست دارین رنگ نونتون کمی زرد رنگ بشه بریزبن و اگر نه که هیچ )

نصف شیر رو با خمیر مایه و شکر توی ظرفی ریختم و کمی هم زده و درش رو گذاشته به مدت ۱۰ دقیقه تا به عمل بیاد.
توی ظرف بزرگتری بقیه شیر و کره نرم شده و روغن مایع و نمک و زردچوبه رو ریختم و مخلوط کردم. بعد خمیر مایه به عمل اومده رو ریختم. آرد الک شده رو کم کم اضافه کردم و خوب ورز دادم . سعی نکنید که چسبندگی خمیر رو با اضافه کردن آرد بپوشونید ، برای اینکه اونوقت نون خشک میشه . پس حسابی ورز بدین . من هم ورز دادم و هم صد بار روی صفحه کارم کوبیدم .
خمیر رو توی ظرفی که چرب کردم قرار دادم و روش رو پوشونده و یک ساعت در جای نسبتا گرم استراحت کنه .
بعد از استراحت کف سینی فر رو چرب کردم و از خمیر چونه هایی برداشتم و کف سینی قرار بدین و روش مهر زدم (منطور اینه که از یه چیز دایره ای مثلا در بطری ندشابه و یا یه رینگ روی خمیر حالت دادن) ، بعد دوباره روش دستمال کشیدم و گذاشتم ۲۰ دقیقه دیگه استراحت کنه .
بعد از استراحت دوم برای رومالش هم از زعفران دم کرده و یه دونه زرده تخم مرغ و یک قاشق مربا خوری شیر رو مخلوط و روش زدم . من روش هم کمی کنجد پاشیدم .
نون ها رو داخل فر ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قرار دادم . اکر رنگ نون هاتون طلایی نشده می تونین یکی دو دقیقه گریل شعله بالا رو روشن کنین .
یه طرف حاوی آب هم می تونین داخل فر بزارین تا نون ها خشک نشن .
اگه از فر استفاده نمی کنید میتونید روی گاز قرار بدید . کف تابه ای رو چرب کنید و خمیر رو توی اون بزارید دقیقا مراحلی که گفتم طی کنید و و روی حرارت بزارید و روش یک دم کنی قرار بدید . یک ربع بزارید بپزه ، بعد از اون نون رو برگردنید تا طرف دیگه اش یک ربع دیگه هم بپزه .
...
نظرات