عکس حلوای نذری
الهام
۲۵
۵۹۴

حلوای نذری

۱۸ شهریور ۹۸
حلوای زنجبیل آذربایجان
مواد لازم:
روغن جامد ۱ کاسه
آرد ۳ تا ۳.۵ کاسه بستگی به نوع آرد
نثار (پودر قند) یک سوم کاسه
عسل ۲ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۳ یا ۴ قاشق غذاخوری
این حلوا خیلی خیلی خوشمزه هست و در عین حال خوب درآوردنش هم سخته. اصولا کار خانم های بزرگ و باتجربه فامیل هست و من بارها موقع دست کردن نگاهشون کردم تا عیار کار دستم بیاد. این بار هم به خاطر علاقه شدید به طعم و مزه این حلوا، دل رو زدم به دریا و درستش کردم و خدا رو شکر خیلی خوب در اومد.
بستگی به اندازه حلوایی که می خواهید داشته باشید،کاسه بزرگتری انتخاب کنید، اما در کل این تناسبات باید رعایت بشه.
روغن را که حتما باید جامد باشد در ماهیتابه ای خیلی بزرگ می ریزیم تا داغ شود. بعد آردی را که قبلا دو بار الک کرده ایم را دوباره داخل روغن داغ الک می کنیم و با حرارت ملایم شروع به تفت دادن می کنیم. حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد که خامی آرد گرفته شود و به رنگ تقریبا کرمی دربیاید. باید خیلی مراقب باشیم که آرد نسوزه و یا قهوه ای نشه، وگرنه طعم حلوا خراب می شه.
بعد از آن حلوا را از روی حرارت بر می داریم و صبر می کنیم که از داغی بیفتد. بعد نثار را در این مرحله اضافه می کنیم. دمای آرد خیلی مهم است، چون اگر داغ باشد، نثار سفت و گلوله گلوله های ریز مثل قند در بافت حلوا معلوم می شه و اگر سرد باشه، به خورد حلوا نمی ره. ۲ قاشق عسل هم برای نرم شدن حلوا اضافه می کنیم. پودر زنجبیل را هم اضافه می کنیم. مقدار زنجبیل بستگی به ذایقه داره، ولی من هر چه قدر بیشتر باشه، بیشتر دوست دارم و شروع می کنیم حسابی حلوا را ورز دادن و مواد را به خورد هم می دهیم. اگر‌مقدار حلوا زیاد باشه،بهتره از زور و بازوی آقایون هم کمک بگیریم. با ورز دادن مواد، حلوا انسجام پیدا می کنه و مواد به هم می چسبن و تبدیل می شن به حلوا.
بعد نوبت قالب زدن هست. که این کار را هم باید قبل از سرد شدن حلوا انجام بدیم تا حلوامون خورد نشه. البته نگران نباشین،اگر سرد شد، می تونین رو حرارت ملایم چند دقیقه بذاریم و کارمون را ادامه بدیم.
برای قالب زدن من مواد را داخل کاتر مربع کوچک ریختم و صاف کردم و خیلی راحت دراومد از کاتر‌ یک روش دیگه این هست که ماو حلوا را با دست به صورت یک متکا ،تقریبا بیضی، درمیاریم و با لبه کفگیر برش می زنیم.
خیلی خیلی ممنونم.
...
نظرات