عکس مادیرا قهوه
کاپ کیک انگلیسی

مادیرا قهوه کاپ کیک انگلیسی

۴ تیر ۹۹
#مادیرا_کیک_قهوه
*کیک مادیرا (Madeira cake) نوعی کیک اسفنجی و شیرین انگلیسی است که به صورت سنتی با خلال لیمو تزئین می‌گردد . در گذشته این کیک را همراه با شراب مادیرا می‌خوردند و نام کیک برگرفته از نام این شراب می‌باشد اما امروزه آن را با چای و یا نوشیدنی ‌های دیگر نیز صرف می‌نمایند.

مواد لازم کیک :
بااندازه های ذکر شده حدودا دوازده کاپ کیک خواهید داشت

تخم مرغ: 4 عدد درشت
آرد: 300 گرم
( هر پیمونه آرد با لیوان فرانسوی دسته دار معادل 125گرم میشه و هر قاشق غذاخوری معادل ده گرم ).
شکر: 250 گرم
( هر پیمونه شکر بسته به درشت یا ریز بودن دونه بین 200 تا 220 گرم میشه و هر قاشق غذاخوری شکر معادل پونزده گرم )
مارگارین یا کره : 250 گرم
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
پودر قهوه : 50 گرم
( توی رسپی اصلی ، پودر کاکائو ذکر شده که من پودر قهوه رو جایگزین کردم و طعمش عالی شد )
بکینگ پودر : 2 قاشق چایخوری
آب لیمو ترش: یک قاشق چایخوری
نمک : 1 پنس

گاناش :
خامه صبحانه : 150 گرم
شکلات : 100 گرم

کرم شکلاتی :
خامه صبحانه : 125 گرم
شکلات تلخ : 250 گرم

طرز تهیه :
فر را با دمای 180درجه گرم کنید . آرد ، بکینگ پودر ، پودر قهوه و نمک را سه بار الک کنید . قالب دلخواه را با کره چرب و آردپاشی کنید . مارگارین نرم شده و شکر را 5 دقیقه بزنید تا کرم رنگ و سبک شود . یک تخم مرغ را اضافه کنید و 2 دقیقه بزنید و این روند را تا اتمام تخم مرغ ها ادامه دهید . وانیل و آبلیمو را اضافه کنید و مخلوط کنید . مواد خشک را اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید و در قالب ریخته و با دمای 180درجه به مدت 45 تا 55 دقیقه بپزید . بعد از نیم ساعت چک کنید چون دمای فرها متفاوته . بعد از پخت اجازه دهید کیک کاملا خنک شود.
برای تهیه کرم شکلاتی ، خامه را روی شعله ملایم گرم کنید . سپس شکلات خرد شده را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید و هم بزنید تا یکدست شود . بعد از خنک شدن کیک را به دو لایه تقسیم کنید و بین لایه ها و اطراف کیک را با این کرم پوشش دهید . برای تهیه گاناش هم مانند تهیه کرم عمل کنید و گاناش خنک شده را روی کیک بریزید و با پالت صاف کنید و با ترافل و میوه و شکلات تزیین کنید.

نکات :
میتوانید کرم شکلاتی را حذف کنید . مایه این کیک بخاطر عدم وجود مایعات کاملا سفت می باشد و بافت کیک در نهایت منسجم است و حتما باید با نوشیدنی سرو شود . این کیک برای خامه کشی و فوندانت نیز مناسب می باشد . در صورت تمایل هنگام پخت کیک ، یک ظرف آب گرم داخل فر قرار دهید تا رطوبت کافی برای پخت مهیا باشد . کیک با این نسبتها در قالب 25 سانتی با ارتفاع 10 پخته میشود که میتوانید از قالب 20 سانتی هم استفاده کنید .

گاناش و کرم شکلاتی قابل حذف که خودم حذف کردم


مادیرا هم بصورت کیک و هم کاپ کیک درست میشه در طعم های لیمویی وانیلی و قهوه که طعم قهوه اش فوق العاده خوشمزه و بافتی خیییلی عالییییی داره 👌👌👌




#کاپ_کیک#مادیرا#کاپ_کیک_مادیرا#مادیرا_قهوه
...
نظرات